VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. nederhorror over een psychopathische chauffeur, een indrukwekkende concertregistratie en het zesde deel in de Terminator-reeks.

Bumperkleef (Lodewijk Crijns)

Hans (Jeroen Spitzenberger) en Diana (Anniek Pheifer) zijn met hun twee dochters op weg naar opa en oma. Hans rijdt nogal verhit en dat is ongelukkig, want onderweg treffen ze een psychopathische chauffeur die het heeft gemunt op wegpiraten.

VPRO Cinema (★★★) 'Behoorlijk spannend en vermakelijk'
NRC (★★★★) 'Bijzonder vakkundig gemaakte nederhorror'
de Volkrant (★★★) 'Haantje in SUV versus heer in het verkeer'
De Filmkrant: 'Geeft Nederland een horrorvijand op maat'

Amazing Grace (Alan Elliott, Sydney Pollack)

In 1972 nam Aretha Franklin Amazing Grace, het meest succesvolle gospelalbum allertijden, live op in de New Temple Missionary Baptist Church in Los Angeles. De filmopnames van deze legendarische avonden lagen vervolgens meer dan veertig jaar in een kluis.

VPRO Cinema (★★★★) 'Franklin is in absolute topvorm'
NRC (★★★★) 'Beurtelings opzwepend en contemplatief'
de Volkskrant (★★★★) 'Geen duiding, geen interviews'
The Guardian (★★★★) 'De intieme sfeer versterkt de nummers'

Terminator: Dark Fate (Tim Miller)

Sarah Connor (Linda Hamilton) moet de jonge, Mexicaanse Dani beschermen tegen een moordzuchtige robot uit de toekomst en wordt daarbij geholpen door Grace (half mens, half robot, ook uit de toekomst) en de terminator. 

VPRO Cinema (★★★)  'We hadden van regisseur Tim Miller meer verwacht'
de Volkskrant (★★) 'Zelfspot Schwarzenegger tilt Dark Fate boven cynisme uit'
BBC (★★★) 'Inferieure remake, maar niet slecht'
Het Parool: 'Linda Hamilton redt de film'

The Kill Team (Dan Krauss)

Wanneer Andrew Briggman (Nat Wolff) getuige is van de moord op onschuldige burgers door soldaten uit zijn peloton, overweegt hij hier melding van te maken. Maar het peloton wordt achterdochtig en Andrew is bang dat hij het volgende doelwit wordt.

de Volkskrant (★★) 'Dit gladgestreken oorlogsdrama voegt niets toe'
The Hollywood Reporter: 'De film is een beetje overbodig, maar wel krachtig'
Variety: 'Kraus brengt het verhaal sterk over'
The New York Times: 'Heeft minder impact dan de documentaire'

Interviews en achtergronden