VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe bioscoopfilms. Met deze week de Iraanse Cannes-winnaar A Man of Integrity, de inktzwarte komedie The Death of Stalin en de luchtige Franse komedie Normandie nue.

A Man of Integrity (Mohammad Rasoulof)

Voormalig leraar Reza heeft zich samen met zijn vrouw teruggetrokken om aan de hoofdstedelijke corruptie te ontsnappen. Als een lokaal bedrijf het op zijn land heeft voorzien wordt zijn bestaan bedreigd. Winnaar van de Un Certain Regard-sectie in Cannes.

VPRO Cinema (★★★★) 'Grillig, grimmig en gelaagd'
NRC (★★★★) 'Grimmig beeld van een hypocriete maatschappij'
Variety 'Dappere underground productie'
The Hollywood Reporter 'Ultieme koppigheid'

The Death of Stalin (Armando Iannucci)

Reconstructie van de chaos in het Kremlin na de dood van Stalin in 1953. Wanneer de dictator overlijdt barst de machtstrijd los binnen zijn fantatiek politieke achterban. Gebaseerd op de gelijknamige Franse graphic novel.

VPRO Cinema (★★★★) 'Inktzwarte klucht vol venijnige dialogen'
de Volkskrant (★★★★) 'Idiotie van de macht'
De Morgen (★★★) 'Meest amusante geschiedenisles ooit'
The New York Times 'Mix van groffe oneliners en perfect getimed slapstick'

Normandie nue (Philippe Le Guay)

Wanneer een beroemde Amerikaanse naaktfotograaf een noodlijdend dorp in Normandië uitkiest als decor voor een groepsfoto, doet de burgemeester zijn best de dorpelingen uit de kleren te krijgen, in de hoop nationale aandacht te trekken voor hun barre situatie.

VPRO Cinema (★★★) 'Franse variant op The Full Monty en Calendar Girls'
de Volkskrant (★★) 'Geforceerd scenario en belegen grapjes'
NRC (★★) 'Lijdt onder zijn eigen lach-of-ik-schiet-humor'
The Hollywood Reporter 'Verrassend tam en preuts'

I Feel Pretty (Abby Kohn, Marc Silverstein)

Wanneer Renee met een harde klap van haar fiets valt, verandert haar onzekere zelfbeeld drastisch. Ineens ziet ze zichzelf als één van de meest prachtige en zelfverzekerde personen ter wereld. Met de bekende Amerikaanse komiek Amy Shumer in de hoofdrol.

de Volkskrant (★★) 'Uitvergrotingen op standje maximaal'
NRC (★★) 'Ondergraaft zijn eigen boodschap'
Empire 'Heeft het hart op de goede plek, maar het hoofd is ergens anders'
The New York Times 'Blijft te veel aan de oppervlakte'