Nu is er een film waarin de Zweden de underdogs zijn in Noorwegen, waar ze
worden uitgemaakt voor 'Svenskjävel'. Wat zoiets als 'Zwedenhonden' betekent.
Voor de Engelse titel eufemistisch vertaald als Underdog.
Net als
de relatie tussen de Zweden en de Denen, is die tussen de Zweden en de Noren
altijd een van milde animositeit en spot geweest, waarbij de Zweden zich met hun
bloeiende industrie (Volvo, Ikea) altijd als de grote broer opstelden. Dat is
dramatisch veranderd sinds Noorwegen door olie-opbrengsten opbloeide terwijl in
Zweden de jeugdwerkeloosheid opliep tot de hoogste van Europa na Griekenland.
Underdog gaat over die veranderde verhouding en zoomt in op een van de vele
economische migranten die van Zweden naar Oslo trekken.
De jonge
Zweedse vrouw Dino (Bianca Kronlöf) is een bijna-straatkat die verliefd wordt op
haar Noorse werkgever Steffen (Henrik Rafaelsen), de vader van de kinderen
waarop ze past. Diens tienerdochter Ida (Mona Kristiansen) lijdt in stilte onder
de afwezigheid van haar moeder, die in een ver buitenland werkt.
Hartverscheurend eenzaam hangt Ida rond op de gekromde rug van een
voetgangersviaduct. Alles wat vader aan de telefoon tegen z'n vrouw bij elkaar
liegt wordt in beeld tegengesproken: 'Ja hoor, alles prima met Ida. Nee hoor, ik
rook niet,' terwijl hij vlug z'n sigaret uitdrukt.
Wie ooit Lars von Triers waanzinnige tv-serie Riget (The Kingdom) zag, zal zich ongetwijfeld de Zweedse neurochirurg Stig Helmer herinneren die op het dak van het Deense ziekenhuis zijn armen ten hemel wierp en hardgrondig vloekte: 'Dansk Jävlar!' Oftewel: 'Deens tuig!'
Het is de verdienste van debuterend scenarist/regisseur Ronnie Sandahl, dat zijn
film het voor de hand liggende sociaal-realistische drama overstijgt in een
bitterzoete love story die boogt op sterke, aardse personages. Die observeert
hij met evenveel aandacht als zij elkaar. Dino is onnadrukkelijk, kalm en stoer
: ze kan een balletje hooghouden en legt zelf de ketting op haar fiets. Ook de
man/vrouw-benadering is verfrissend anti-stereotiep: we zien Dino een tampon
weggooien en er is een doucheshot met nietsverhullend mannelijk naakt.
Dino brengt het incomplete, door sleur ingedutte gezin aandacht en magie.
Andersom vindt zij er de rust die ze mist in haar onzekere bestaan. In al z'n
bescheidenheid is Underdog een intiem, organisch meanderend verhaal over
menselijke verhoudingen, liefde en lef.