Isla Fisher, Guy Pearce, Chris Hemsworth, Naomi Watts, Russell Crowe: allen zetten ze hun eerste schreden in het acteursvak in een Australische soapserie. En allen schopten ze het later tot Hollywood. Aan dat indrukwekkende rijtje kan nu ook Brenton Thwaites (1989) worden toegevoegd: alumnus van soap-opera Home and Away en onlangs te zien als knappe prins in Disney's Maleficent (2014).

Voor Son of a Gun keerde Thwaites even terug naar zijn vaderland. In deze misdaadthriller, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, speelt hij een negentienjarige kruimeldief genaamd JR. Na een onbekend vergrijp belandt hij in de gevangenis tussen de zware criminelen, waar hij met zijn jongensachtige uiterlijk een gemakkelijke prooi lijkt voor de lokale verkrachtersbende. Maar dan wordt hij gerekruteerd door Brendan Lynch, 's lands gevaarlijkste bankrover (Ewan McGregor, met Schots-Australisch accent).

In ruil voor bescherming dient hij na zijn vrijlating wel zijn nieuwe mentor (en vaderfiguur ) uit de bajes te bevrijden. Dat lukt, met behulp van een gekaapte helikopter en een arsenaal aan automatische wapens, en plots bevindt JR zich aan de top van de georganiseerde misdaad. Zijn eerste opdracht als herboren crimineel ligt gelijk al klaar: het beroven van een goudmijn.

Aanvankelijk maakt Thwaites indruk in de hoofdrol. Zijn schichtige blik en nerveuze lichaamstaal vertellen direct zijn levensverhaal, zonder dat alles benoemd wordt. Het past bij het rauwe realisme van het fantastische eerste half uur van de film.

Maar na de spectaculaire ontsnappingsscène maakt dat realisme plaats voor een gezapig, dertien-in-een-dozijn plot over wantrouwen en verraad onder criminelen . En Thwaites zakt door het ijs in een aantal amoureuze scènes met de vriendin van de baas (gespeeld door de Zweedse Alicia Vikander, binnenkort te zien in Ex Machina). Hij zet zijn leven voor haar op het spel, maar van enige hartstocht is geen moment sprake.

Ook de onvermijdelijke en voorspelbare plotwending waar debuterend regisseur/scenarist Julius Avery aan het slot mee op de proppen komt stelt teleur. Gelukkig is er nog het desolate landschap van West-Australië, dat de film de nodige eigenheid meegeeft. En ook een aantal leuke bijrollen, waaronder een naar Charly Lownoise & Mental Theo luisterende wapenhandelaar, zorgt ervoor dat Son of a Gun nog net een voldoende scoort.