Blieft u uw actiespektakel hersenloos en vol gegromde oneliners, gebezigd met gepijnigde, heroïsche grimassen? In dat geval is dit aardbevingsspektakel met Dwayne 'The Rock' Johnson prima tijdverdrijf.

Regisseur Brad Payton werkte eerder met Johnson aan Journey 2: The Mysterious Island, en hijst hem nu in een helikopter om hem de held uit te laten hangen aan de Amerikaanse Westkust. Daar is namelijk een breuklijn actief geworden die door wetenschappers nog niet was ontdekt, met een serie ongekend heftige aardbevingen als gevolg.

Het scenario, van de hand van onder anderen Carlton Cuse (Lost, Bates Motel), is een verzameling verhaallijnen en clichés uit  bestaande rampenfilms, van Earthquake en The Towering Inferno uit de jaren zeventig tot recentere voorbeelden als The Day after Tomorrow en 2012.

Ray Gaines (Johnson) is de man van weinig woorden, gedreven tot heldhaftigheid door een trauma uit het verleden. Zijn ex Emma ( Carla Gugino) is de vrouw in nood, Lawrence ( Paul Giamatti) is de wetenschapper die de ramp al voorspelde en dochter Blake ( Alexandra Daddario) is er vooral vanwege haar uiterlijk. Want die laatste mag dan 'haar mannetje staan' tijdens alle ellende, als ze haar inventiviteit en moed toont, doet ze dat wel met een ridicuul decolleté.

Uiteraard draait het bij films als deze maar om één ding, en dat is om met de modernste computertechnieken de verwoesting van moeder aarde grootser dan ooit van het scherm te laten knallen. San Andreas is dan ook pure special effects- porno, waarbij tussen alle ontploffingen en puinlawines door geen plaats is voor zaken als originaliteit, diepgang of karakterontwikkeling.

En het moet gezegd, de complete vernietiging van Californië is soms uiterst plezierig in beeld gebracht. De camera beweegt vrij door alle chaos en dat levert vernuftige shots op waarbij je als kijker door uiteengereten wolkenkrabbers schiet en je midden in de actie waant. De vaart en visuele bravoure waarmee het spektakel gebracht wordt, doen je soms vergeten dat je kijkt naar het soort film waarin The Rock met een speedbootje over een tsunami heen vaart, of tegen het decor van een verwoeste skyline en een eenzaam wapperende Amerikaanse vlag afsluit met 'Now, we rebuild'. Soms.