Poe poe! De veertig-plusmakelaar hoeft de sportschool niet meer in als ze de trappen heeft bestegen naar het appartement van pensionado's Ruth & Alex (Diane Keaton & Morgan Freeman). Die wonen op vijf hoog in Brooklyn, met uitzicht op de beroemde brug. Zelfs het hondje van het stel ziet op tegen de dagelijkse klim. En dus is het na veertig jaar lief en leed tijd om de dierbare plek te verruilen voor iets anders met een lift.

Vier titels versleet deze zedenkomedie voor hij alsnog onder de derde in de Nederlandse bioscopen werd uitgebracht. Studiobonzen konden zich niet vinden in de naam van het boek waarop de film is gebaseerd, Heroic Measures, en kozen ambitieus voor Life Itself. Waarna hij op het filmfestival van Toronto in première ging als simpelweg Ruth & Alex, maar vervolgens de Amerikaanse bioscopen bereikte als 5 Flights Up. Dat gehussel zou wel eens verband kunnen houden met de overdadige kluts aan verhaallijnen waaruit de film is opgebouwd.

Centraal staan de zoektocht van het oudere stel naar een nieuw huis en hun band met het oude. Daar doorheen sijpelen terugkerende nieuwsberichten over een islamitische chauffeur die zijn tankwagen op een brug achterliet: in post-9/ 11-New York een garantie voor een hoop ophef. Dat heeft weer z'n effect op de toch al hectische huizenmarkt, waarvan de praktijk ook in kaart wordt gebracht. Dan is er nog het trouwe hondje dat in een onbetaalbare dierenkliniek om aandacht vraagt. En zijn er flashbacks over de prille dagen van het gemengde huwelijk tussen Ruth en Alex. Die zijn zo staccato geschetst dat ze uit de toon vallen.

Ondanks de nodige commotie is de actie tot een minimum beperkt: de film steunt vooral op pratende hoofden en een hoop gemopper . Ook Ruth en Alex – die klagen dat hun makelaar te veel praat – zijn voortdurend aan de klets. Voor bespiegelingen is geen tijd; wel voor platitudes . Freeman heeft zijn natuurlijke charme mee; Keaton oogt hermetischer.

Bij gebrek aan komisch effect leven Ruth en Alex in een cynische wereld met overwegend onaardige mensen. 'Raak de hond niet aan!' zeggen de lesbo's die hun huis komen bezichtigen. 'Zeg geen nee tegen Justin,' gebiedt de moeder van een vervelend joch. 'Kunt u wel een hypotheek krijgen?' vraagt de onsympathieke makelaar van een ander stel huiseigenaren. Als Ruth en Alex toch geld blijken te hebben, geeft ze de gouden tip om de verkopers een persoonlijk briefje te schrijven: 'Een gevoelige snaar weten te raken helpt.' Waarna de film precies dezelfde kaart uitspeelt.