In 2006 vroegen de producenten Claudie Ossard en Emmanuel Benbihy achttien vermaarde filmmakers uit alle windstreken een paar minuten durend, in Parijs gesitueerd filmpje over de liefde te maken. Het resultaat was Paris je t’aime, een onevenwichtige maar charmante staalkaart van de liefde.

Het was een format dat zich makkelijk liet kopiëren; in 2008 volgde New York , I Love You, dat het niet haalt bij Paris je t’aime, en nu is er Rio, Eu Te Amo (Rio, I Love You).

De omnibusfilm is min of meer gemaakt volgens hetzelfde stramien: bekende regisseurs uit eigen land en uit de rest van de wereld, een verhaaltje over een aspect van de liefde (of juist niet), en Rio speelt slechts een bijrol. Hoewel eyecatchers zoals de Suikerbroodberg, het enorme standbeeld van Christus de Verlosser, het strand van Ipanema, het carnaval en de favela’s fraai in beeld komen, hadden bijna alle bijdragen evengoed ergens anders kunnen spelen.

Voor Paris je t ’aime en New York, I Love You geldt hetzelfde, en toch maakt Rio, I Love You een nóg minder geïnspireerde indruk. Ondanks de aanwezigheid van regisseurs als Fernando Meirelles (Cidade de Deus), José Padilha (Tropa de Elite), de Italiaan Paolo Sorrentino (La grande bellezza) en de Zuid-Koreaanse Im Sang-Soo (The Housemaid), en wereldsterren als Harvey Keitel, John Turturro, Vanessa Paradis en Emily Mortimer, is Rio, I Love You een kabbelende potpourri.

Verdampte liefdes, onmogelijke liefdes en betaalde liefde, uit het oog verloren liefdes en toevallige ontmoetingen wisselen elkaar af. De helft van de filmpjes ziet eruit als een videoclip, de andere helft als een Bacardi-reclame; alles is dichtgesmeerd met bossanova (o.a. van Gilberto Gil). En geen enkel part haalt het bij Loin du 16ème, de fraaie, sociaal bewogen bijdrage van de Brazilianen Walter Salles en Daniele Thomas aan Paris je t’aime, over een illegale vrouw uit Zuid-Amerika die voor dag en dauw haar baby naar de crèche moet brengen om de rest van de dag op het kind van een rijke vrouw te passen.

Toch wordt de Cities of Love-franchise nóg verder uitgerold. Er wordt gewerkt aan Shanghai, I Love You en Jerusalem, I Love You, en September Film, die Rio, I Love You in de Nederlandse bioscopen uitbrengt, maakte onlangs bekend dat het zijn coproductie-ambities kracht gaat bijzetten met Rotterdam, I Love You. De film wordt gemaakt in samenwerking met producent Matt Jaems; er worden bekende Nederlandse en internationale regisseurs en acteurs aangetrokken, aldus September Film. De opnames moeten in 2016 van start gaan.