Dat weerhoudt Yusuke er echter niet van nog altijd in de fysieke wereld rond
te dolen, balancerend in een schemergebied tussen leven en de definitieve dood.
Hoe dat kan weet hij zelf ook niet, maar wat maakt het ook uit. Belangrijker is
dat hij is teruggekeerd, en wel om Mizuki voor te stellen aan alle bijzondere
mensen die hij sinds zijn sterven heeft ontmoet.
Per trein reizen
ze door het land. Ze bezoeken onder meer een bejaarde krantenbezorger, die zich
eveneens in het limbo bevindt. En gaan op visite bij de voltallige bevolking van
een afgelegen boerendorp, waar Yusuke enige tijd lessen in de natuurkunde en de
astrofysica heeft verzorgd.
Wat precies het doel van zijn reis
richting de kust is blijft lange tijd onduidelijk, net als de motieven van
regisseur Kiyoshi Kurosawa (Tokyo Sonata). Een verklaring in de persmap biedt
uitkomst: Mizuki en Yusuke's trektocht is een uitgestrekte vorm van mitoru, het
onvertaalbare Japanse woord voor het begeleiden van een stervend persoon
gedurende zijn of haar laatste uren.
Drie jaar nadat Yusuke spoorloos op zee verdween staat hij plots weer bij zijn vrouw Mizuki op de stoep. Hij is gestorven, meldt hij koeltjes, en de krabben hebben hem verslonden. Vandaar dat zijn lichaam nooit gevonden is.
Een mooie gedachte
, maar niet één die Kurosawa — een van Japans voornaamste filmauteurs, geroemd
vanwege zijn veelzijdigheid — duidelijk naar voren brengt. Er zijn te veel
randzaken die afleiden, zoals een aantal knullige nachtmerriescènes die
verwijzen naar het horrorverleden van de regisseur. Of de eigenaardige
soundtrack, die soms dreigend klinkt en dan weer als liefelijk sprookje. En te
veel aandacht is er voor trauma's uit de verledens van alle bijfiguren.
In de intieme scènes tussen Yusuke en Mizuki toont Kurosawa, die voor Journey
to the Shore de regieprijs won in de Un Certain Regard-competitie in Cannes, wel
weer zijn talent. Vooral vanwege de manier waarop hij een zekere afstand tussen
het echtpaar verbeeldt: zelden kijken ze elkaar aan, en vaak plaatst Kurosawa
hen aan weerszijden van het kader (een geliefd stijlfiguur van zijn landgenoot
Yasujiro Ozu). Waardoor de uiteindelijke toenadering, heel teder gespeeld door
Eri Fukatsu en Tadanobu Asano, des te romantischer is.
Maar
uiteindelijk zijn dat soort momenten te spaarzaam, en blijft het verdriet te
ongrijpbaar.