Een opvolger kon natuurlijk niet lang uitblijven. En dus dompelde regisseur
Mark Verkerk (coregisseur en ecoloog Ruben Smit is ditmaal niet van de partij)
zich andermaal onder in de vaderlandse natuur, op zoek naar dartelende hazen,
overijverige bevers en vindingrijke vlinders.
Holland - Natuur in
de Delta speelt zich af in de kust- en riviergebieden en opent prachtig. Een
school stekelbaarzen baant zich een weg van zee naar zoet water, onderweg
obstakels als sluizen en kwallen trotserend. De rode draad lijkt gevonden, zoals
de avonturen van een jong koninkpaard de kijker in De nieuwe wildernis op
sleeptouw namen.
Niets blijkt echter minder waar te zijn. Want in
Holland - Natuur in de Delta wordt voortdurend elke vorm van cohesie losgelaten
, tot je er moedeloos van wordt. Toon en locatie wisselen om de zoveel minuten
en de kijker mag zelf uitzoeken waar hij zich precies bevindt. Met als resultaat
dat de film slechts een aaneenschakeling van mooie plaatjes is, die ook nog
eens sterk wisselen van niveau. Precies dat wat De nieuwe wildernis juist niet
was.
Het succes van natuurfilm De nieuwe wildernis, opgenomen in de Oostvaardersplassen, overtrof in 2013 alle verwachtingen. Meer dan 600.000 kaartjes gingen er over de toonbank. En zowel de Gouden Kalf Publieksprijs als de Rembrandt Award voor Beste Nederlandse film werden in de wacht gesleept.
Bij tijd en wijle worden er wel pogingen gedaan er
één geheel van te maken, met name in de voice-over. Zo verhalen de door Carice
van Houten en Bram van der Vlugt ingesproken teksten over de strijd van de mens
tegen het water en wordt uitgelegd hoe in de natuur alles harmonisch met elkaar
verbonden is. Maar veel vaker blijft de voice-over steken in potsierlijke
dichtregels. Zoals: 'Al die tijd zingt het water het lied van de delta.'
Als het woord aan de natuur zelf is valt er nog wel het een en ander te
genieten. Wonderschoon gefilmd én interessant is bijvoorbeeld de ingenieuze
wijze waarop de rups van het pimpernelblauwtje zich vermomt als moerassteekmier
, om zodoende goedkoop aan voedsel te komen. En komisch en aandoenlijk is de
scène waarin een jonge zeearend voor het eerst zijn vleugels uitslaat.
Maar zonder enige houvast blijkt een natuurfilm van negentig minuten toch een
wel heel lange zit te zijn. Zeker als het veelal dieren uit de eigen achtertuin
betreft.