Reboots zijn populair in stripheldenfilmland. Ang Lee’s Hulk uit 2003 werd nog eens dunnetjes over gedaan als The Incredible Hulk in 2008. Spider-Man is inmiddels al aan zijn tweede reboot bezig. En ook The Fantastic Four, naar de Marvel-strip uit 1961 van Stan Lee en Jack Kirby, wordt nu in een nieuw jasje gestoken.

Overbodig? Natuurlijk, want veel valt er niet toe te voegen aan de eerdere ( weliswaar belabberde) films uit 2005 en 2007. En toch waren de voortekenen positief. Regisseur Josh Trank (Chronicle) beloofde een serieuzere, menselijkere aanpak, met aandacht voor het leed dat gepaard gaat met het verkrijgen van superkrachten.

En ook de casting was prettig verrassend. In plaats van de gladjakkers (Ioan Gruffudd) en babes (Jesicca Alba) uit de eerdere delen werd er gekozen voor jonge, daadwerkelijk getalenteerde acteurs. Zo speelt Miles Teller, die vorig jaar schitterde als drumprotegé in Wiplash, de rol van de elastische Reed Richards. En voor de overige drie superhelden werden House of Cards-actrice Kate Mara, Michael B. Jordan (geweldig in indiehit Fruitvale Station) en Jamie Bell (Billy Elliot) uitgekozen.

Ter inspiratie voor de nieuwe verhaallijn diende de Ultimate Marvel-strips uit 2004 – mede bedacht door Mark Millar, bekend van Kick-Ass en Kingsman – waarin het fantastische viertal een stuk jonger is dan in het origineel. Hun superkrachten verkrijgen ze ditmaal door een desastreuse reis naar een andere dimensie, in plaats van een dosis kosmische straling tijdens een ruimtevlucht.

Aanvankelijk sleept regisseur Trank de kijker met gemak door alle beslommeringen , al maakt zijn film nergens echt indruk. Met name zijn donkere visie werkt verfrissend, als tegengas voor Marvels lach-of-ik-schiet-stripverfilmingen van de laatste jaren (de rechten van The Fantastic Four zijn in handen van 20th Century Fox).

Maar hoe verfrissend het ook is om een stel superhelden te zien met fysieke en emotionele problemen die er toe doen, een stripverfilming dient toch vooral te vermaken. En daarin schiet Fantastic Four, met name in het humorloze laatste deel, ernstig te kort. Een film lang bouwt Trank op naar het epische slotgevecht tussen het kwartet en de illustere Dr. Doom, om vervolgens met de meest ontluisterende slotakte uit het genre op de proppen te komen.

Een vervolg is inmiddels al aangekondigd, met een releasedatum in de zomer van 2017. Maar het lijkt waarschijnlijker dat dit het voorlopige einde van de Fantastic Four op het witte doek betekent. Filmstudio Marvel, die het ene na het andere succes boekt en hoopt de rechten weer over te nemen van Fox, zal het met genoegen aanzien.