Dit najaar speelt filmmuziek een hoofdrol op zowel het Nederlands Filmfestival als het Film Fest Gent. Reden voor een serie: in de rubriek Op Scherp zetten we een reeks opmerkelijke filmcomponisten in de schijnwerpers. In aflevering 3: Junkie XL

Geboren: als Tom Holkenborg, 8 december, 1967 te Lichtenvoorde
Eerste film: Siberia, 1998
Prijzen: Twee Gouden Kalf-nominaties: Blind (2007) en De Heineken ontvoering (2011)

Bekendste werk
Het is goed mogelijk dat je zijn werk wel hebt gehoord, maar of ook bekend is dat het van Junkie XL is (in de VS soms bekend als JXL wegens de negatieve associaties bij het woord ‘junkie’), is een tweede. Zo heeft Holkenborg meegewerkt aan The Dark Knight Rises (2012) en Man of Steel (2013). Dit in samenwerking met componist Hans Zimmer. Zo leverde hij in veel films een muzikale bijdrage als lid van de ‘music department’. Voor de films 300 : Rise of an Empire en Divergent heeft hij alle muziek gemaakt. En ook voor het binnenkort te verschijnen Mad Max: Fury Road.

In Nederland is Holkenborg vaker hoofdcomponist geweest, bijvoorbeeld voor de films Blind, New Kids Turbo en De Heineken Ontvoering.

Junkie XL, van oudsher deejay en remixer, maakt graag gebruik van de synthesizer, wat je goed terug kan horen in zijn muziek voor bijvoorbeeld 300: Rise of an Empire . Zijn muziek is erg ritmisch, er ligt vaak meer nadruk op ritme (met percussie- instrumenten) dan op melodie.

Junkie XL over Junkie XL
'Een filmscore maken heeft alles te maken met teamwork. Als muzikant of componist moet je echt een teamplayer zijn. Dat is ook precies wat me zo aantrok aan dit vakgebied, toen ik na een muziekcarrière van 25 jaar de balans opmaakte . Ik kon eigenlijk doen wat ik wilde, en het was het teamwork en het sparren met zo veel mensen dat me naar de filmwereld trok.'
Collider, 2014