Dit najaar speelt filmmuziek een hoofdrol op zowel het Nederlands Filmfestival als het Film Fest Gent. Reden voor een serie: in de rubriek Op Scherp zetten we een reeks opmerkelijke filmcomponisten in de schijnwerpers. In aflevering 5: Hans Zimmer.

De feiten
Geboren: 12 september, 1957 in Frankfurt am Main, Duitsland
Eerste film: Moonlighting, 1982
Prijzen: één Oscar voor The Lion King in 1995. Zeven nominaties (Rain Man in 1989, The Preacher's Wife in 1997, As Good as It Gets in 1998, The Thin Red Line en The Prince of Egypt in 1999, Gladiator in 2001, Sherlock Holmes in 2010 en Inception in 2011 ), 11 Golden Globe nominaties waarvan hij twee verzilverden voor The Lion King en Gladiator. Voor de laatste won hij tevens twee Grammy's.

Bekendste werk

Je kan Hans Zimmer niet beschuldigen van eenzijdigheid, want hij schrijft muziek voor elke genre in het spectrum. Van lieve romantische komedies tot duistere superheldenfilms. Zimmer wordt nu vooral geassocieerd met het werk dat hij voor regisseur Christopher Nolan schrijft. Maar daarvoor was hij vooral bekend van de lichte klanken van Driving Miss Daisy en de muziek voor Disneyfilm The Lion King. The Lion King is zijn meest succesvolle soundtrack, en misschien ook wel zijn bekendste.

Zimmer schreef de muziek voor een van de grootste filmfranchises ooit: Pirates of the Caribbean. De muziek voor de eerste film, inclusief het bekende ‘He’s a pirate’- thema heeft Zimmer samen met Klaus Badelt bedacht, die de officiële componist was voor Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Voor de drie films die volgden maakte Zimmer de muziek.

Handelsmerk
Een handelsmerk is moeilijk te ontdekken bij Zimmer, omdat hij zo divers is. In Rain Man gebruikte hij steeldrums en synthesizers, de muziek van As Good as It Gets zou ook onder een Disney-animatiefilm passen, de soundtrack van True Romance (geïnspireerd door de muziek uit Terrence Malick's Badlands) is niet te vergelijken met die van Inception, en ga zo maar door.

Een overeenkomst zou het gebruik van elektronica kunnen zijn. Of het nou een synthesizer is voor het creëren van een uniek geluid, zoals in The Dark Knight voor The Joker, of een elektrische gitaar, zoals in de soundtrack van Thelma and Louise.

Zimmer over Zimmer
(Over de muziek van Man of Steel:) 'Drie maanden lang was ik helemaal verkrampt. Ik dacht: o mijn god, ik moet in het voetspoor treden van John Williams, die is briljant en ik heb geen idee wat ik moet doen! Daarom heb je sterke regisseurs nodig, die met je kunnen gaan zitten en dingen zeggen als: "Hans, het is maar een film. Get real!" Ze moeten je kunnen steunen en je aanmoedigen en je hand vasthouden. Dan opeens krijg je een idee, maar een klein idee, alsof je iets ziet vanuit je ooghoek. Je begint het te volgen en van het ene op het andere moment komen er een paar andere ideeën bij en heb je een thema, een toon, een stijl, en doe je iets totaal anders.' Empire.

(Over zijn werkproces:) 'Oorspronkelijk had ik het idee dat het mogelijk moest zijn om een soort gemeenschap te creëren rondom dit werk. Labels vind ik niet zo belangrijk, zo van: jij bent de componist, jij bent de arrangeur, jij bent de orchestrator. Ik hoefde niet te zien staan: 'Score by Hans Zimmer' en als enige eer te ontvangen voor het werk. Daarom gaf ik ook bij Gladiator Lisa Gerrard een deel van de credit. Ook al schreef ze niet het hoofdthema, haar aanwezigheid en bijdragen hadden een sterke invloed.' Soundtrack, 2006

(Over The Lone Ranger) ‘Het kan me niet schelen wat mijn instrumenten zijn. Ik vind het leuk als ze passen bij wat je op het schermt ziet. Treinen hebben een geweldig ritme en groove, en ik wilde wat orde scheppen in de chaos.’ LA Weekly, 2013

Lees hier de andere afleveringen in deze serie

Films met de muziek van Hans Zimmer