De Sony-animatiefilm Cloudy with a Chance of Meatballs / Het regent gehaktballen (2009), gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Judi Barett, over een onzekere uitvinder die een machine bedenkt die water in levend voedsel verandert, was een prettige verrassing én een succes aan de kassa. Dus kwam er een vervolg.

Cloudy with a Chance of Meatballs 2 / Het regent gehaktballen 2 (geregisseerd door Cody Cameron en Kris Pearn; Phil Lord en Christopher Miller, de regisseurs van het origineel, waren druk met de LEGO- film) heeft helaas alle karakteristieken van een blockbuster-sequel: meer lawaai en spektakel, minder verhaal en charme. Dat begint al met de openingscredit: Another film by a lot of people. In de eerste film was dat leuk, nu is het afgekloven.

Het tamelijk onnavolgbare verhaal gaat, na een razendsnelle samenvatting van het voorafgaande, door waar het eerste deel eindigde. Het onbetrouwbare genie Chester V (stem van Will Forte / Johnny Kraaijkamp jr), een kruising tussen Steve Jobs en Richard Branson verpakt als circusbaas, maakt Flint Lockwood ( Bill Hader / Tim Murck) wijs dat diens machine is doorgedraaid en nu wilde voedseldieren produceert.

Flint gaat op pad om de wereld te redden, met in zijn kielzog zijn trotse vader en sta in de weg Tim ( James Caan / Bartho Braat), weervrouw annex love interest Sam (Anna Farris / Do), guitig aapje Steve en politieman Earl. Voor hij doet wat hij moet doen, dient Flint natuurlijk eerst een aantal belangrijke lessen te leren.

Voorspelbaarheid troef. Wat Het regent gehaktballen 2 toch de moeite waard maakt zijn de 39 'foodimals', waaronder een appelpython, de Flamango, de Mosquitoast , de Watermelophant, de Tacodille en vooral de Wild Scallion (een uit Jurassic Park weggelopen dino gemaakt van lenteuitjes) en de Cheespider (een cheeseburgerspin met Franse frietjes-poten, sesamzaadogen en een web van cheddar).

Was het verhaal ook maar zo fantasierijk.