Een hut in het bos, een groep jongens en meisjes, wat tuingereedschap en één Boek van de Doden. Fede Alvarez recyclet de belangrijkste ingrediënten van Sam Raimi's horrorklassieker uit 1981 tot een nieuw, extravagant splatterfest.

Na een korte proloog waarin iemand zijn dochter levend verbrandt – later wordt duidelijk waarom – komen vijf oude vrienden bij elkaar in een hut in het bos om een van hen cold turkey van de heroïne af te helpen. Onder de hut vinden ze dan het in mensenhuid gebonden Boek van de Doden, waarna iemand op het lumineuze idee komt de tekst hardop uit te spreken, daarmee onwetend een verschrikkelijke demon tot leven wekkend.

De charmante houtje- touwtje uitstraling die het gevolg was van Raimi's extreem lage budget van 90. 000 dollar, en die van The Evil Dead een culthit maakte die in 1982 zelfs in Cannes werd vertoond, is verdwenen. Dat moest ook wel, want de makers beschikten voor deze remake over meer dan zeventien miljoen dollar, onder meer dankzij Raimi's eigen productiebedrijf Ghost House. Alvarez geeft er een mooi uitgelichte, puntig geschreven film voor terug, zonder de popculturele verwijzingen en knipogen uit metahorrorfilms als The Cabin in the Woods.

Hoewel de personages meer kleur en diepte hebben, en er beter geacteerd wordt dan door de houterige amateurs in het origineel, doet het er voor de kijker weinig toe wiens ledematen wanneer op de grond belanden of wie dan weer met het spijkerpistool bewerkt wordt. Het genot van de film schuilt in de sfeer en z'n voorspelbaarheid, in het weten dát ledematen op de grond zullen belanden en dat er uiteindelijk maar één personage overblijft. De filmmakers hebben er wel zichtbaar van genoten om met de verwachtingen te stoeien door wat extra hectoliters bloed te gebruiken en door de kettingzaag net weer creatiever in te zetten dan Raimi deed.

Dat Alvarez sterk is in het creëren van sfeer is geen verrassing. De Uruguayaan werd in 2009 ontdekt toen zijn korte film Panic Attack! via YouTube de wereld overging. Aan een paar goed geregisseerde shots had hij genoeg om een schijnbaar professionele sciencefictionfilm te maken. Diezelfde kunst van het weglaten maakt van Evil Dead een succesnummer dat in de VS al drie keer zijn budget terugverdiende. Speels op precies de juiste momenten en met een stuwende vaart dendert dit offerfeest op z'n bloederige climax af.