Al in 2005 zou
Martin Koolhoven het avontuur verfilmen van de zeventienjarige Stach, die
koning wil worden van fantasieland Katoren en daarvoor van een groepje snode
ministers allerlei gevaarlijke opdrachten moet uitvoeren. De film zou toen nog
Engelstalig worden, naar een scenario van de Belg
Jean-Claude Van Rijckeghem (Kruistocht in Spijkerbroek) en met een budget
van zo’n twaalf miljoen euro. Koolhoven haakte na een poosje af, werd opgevolgd
door
Pieter Kuijpers, en die later weer door
Paula van der Oest.
Ten slotte werd Ben Sombogaart (De Tweeling
, Abeltje) aangetrokken, bogen in totaal vier scenaristen zich over het project
, werd de voertaal weer Nederlands en daalde het budget naar zo’n vijf miljoen
euro. Na de opnamen volgden er ook nog geruchten over ruzie tussen producent
Kees Kasander en de Italiaanse crew over vermeende wanbetalingen.
Is het moeizame productieproces af te zien aan het eindresultaat? Visueel niet
per se – niemand zal Koning van Katoren verwarren met een Hollywoodproductie,
maar voor een relatieve lowbudgetfilm zijn de fantasiedecors heel aardig
gerealiseerd, zeker waar die in een fotogeniek buitenland zijn opgenomen. Wat
wel opvalt is dat sommige scènes hypernerveus zijn gemonteerd – compensatie voor
tegenvallende beelden, of gewoon een trucje om spanning te suggereren?
Zoals helaas vaker in Nederlandse films, gaat het mis op scenarioniveau. De
dilemma’s en compromissen van al die verschillende schrijvers (onder wie
Sander Burger en
Bart Westerlaken, die eerder toch mooie dingen maakten) zijn voelbaar. Van
de hak op de tak gaat het verhaal, zonder dat hoofdpersoon Stach (Mingus Dagelet
) of zijn vriendinnetje Kim (
Abbey Hoes) ook maar een moment meer worden dan kartonnen archetypen.
Het is de vraag of het überhaupt een goed idee was, Koning van Katoren
verfilmen. Met al die opdrachten is het boek meer een reeks korte verhalen dan
één avontuur met kop en staart. En daarbij ligt de maatschappelijke boodschap er
wel heel dik bovenop. Die is intussen best belegen: Stach moet het onder meer
opnemen tegen farmaceutische oplichters en ruziënde kerkgenootschappen – niet de
meest nijpende zorgen voor kids anno 2012. Hoe modern Stach en Kim ook in de
weer mogen zijn met mobieltjes en internet.
Er zijn aardige episoden
, zoals die rond de tovenaar van Ekilibrië, en op de soundtrack staan frisse
songs van leuke Nederlandse bandjes, maar al met al is Koning van Katoren een
warboel van een film.
Politicus en jeugdboekenauteur Jan Terlouw schreef het avonturenverhaal Koning van Katoren in 1971 als maatschappijkritische fabel , vol D’66-gedachtegoed. Dat verhaal vertalen naar een 21ste-eeuwse film ging niet zonder slag of stoot.