Handelsmerk
Naast de verzadigde primaire kleuren, de lange takes
, de dialogen die niet lopen zoals ze in de werkelijkheid zouden lopen en de
thematiek van familierelaties en falende hoofdpersonages, is één van de meest
opvallende dingen aan Andersons oeuvre de continuïteit van de samenwerking met
cast en crew. In zijn films zien we steeds weer dezelfde typische Anderson
acteurs terug. Zo heeft hij Bill Murrays carrière eigenhandig een tweede leven
gegeven en Owen Wilson (een oud klasgenoot van Anderson) aan een carrière
geholpen. En ook achter de schermen omringt Anderson zich met vrienden. Wat
vooral in het creatieve proces opvallend is, is dat hij nog nooit een script
alleen schreef.
Anderson over Anderson
‘In mijn
eentje schrijven vind ik niets aan. Bij Life Aquatic spraken Noah en ik elke dag
af in een restaurant voor de lunch en dan bleven we 6 of 7 uur lang zitten. We
maakten elkaar aan het lachen. Dat is hoe we het script geschreven hebben.’
(Guardian, 2005)
‘Ik probeer mezelf niet te herhalen. Maar dan blijk ik
dat toch de hele tijd te doen. Het is niet iets wat ik bewust doe. Ik wil
gewoon films maken die persoonlijk zijn, maar ook interessant voor een publiek.
Ik heb het gevoel dat ik kritiek krijg voor stijl boven inhoud en voor details
die de karakters in de weg zitten. Maar elke beslissing die ik neem is om die
karakters meer te ontwikkelen.’
(imdb.com)
(Over het feit dat Bottle
Rocket direct op video uitkwam) ‘Het is jammer dat het kijken van een film op
video niet hetzelfde is. Als iets ontdekt wordt in de bioscoop, wordt het
ontdekt door mensen die samen zijn, en daardoor zit er een soort gevoel van een
evenement aan. En als het op video is dan is het alsof iets ontdekt wordt in de
bibliotheek ofzo. Video kan niet op dezelfde manier concurreren.’
(
ColdBacon.com, 2000)
(Over waarom zijn films altijd over familie
relaties gaan)
‘Omdat de eerste twintig jaar van mijn leven, mijn twee
broers degenen waren waar ik het meeste tijd mee doorbracht. We kunnen nu alle
drie goed met elkaar opschieten, maar we hebben vroeger veel ruzie gehad, we
hadden eigenlijk altijd wel ruzie als we elkaar zagen. En toch zijn het de
mensen waarmee ik me het meest verbonden voel in de hele wereld. Dat gegeven
vind ik erg interessant. ‘
(IonCinema.com, 2007)
‘Ik probeer
karakters te bedenken die verrassend zijn voor het publiek en verrassend voor
mij. Volgens mij worden mijn films vooral gewaardeerd door mensen die houden van
vreemde mensen, en niet door mensen die anderen voor vreemd uitmaken.’
(
Guardian, 2005)
‘Ik hou van samenwerken. Vooral met vrienden. Toen ik
met Jason Schwartzman en Roman Coppola The Darjeeling Limited schreef speelden
we hele scènes na.’
(Cinema.nl, 2010)