Voyage dans la lune is de Avatar van het begin van de twintigste eeuw, vertelt de voice-over. Serge Brombergs Le voyage extraordinaire, een documentaire inleiding op de gerestaureerde kleurenprint van George Méliès’ Voyage dans la lune uit 1902, doet er alles aan om het spannend te maken.

Werkt Brombergs enthousiasme aanstekelijk? Niet echt. Daarvoor is Le voyage extraordinaire te weinig, nou ja, extraordinair. Aan Brombergs filmliefde zal niemand twijfelen na het imponerende L’enfer d’Henri-Georges Clouzot uit 2009, over de hel die Clouzot doorging om zijn L’enfer gerealiseerd te krijgen. Maar hier is Brombergs quasi-opzwepende voice-over nogal storend, ook al vertelt hij over interessante achtergronden.

Drie sterren voor de documentaire, vijf voor Voyage dans la lune zelf, die steeds na Brombergs film vertoond zal worden.

Georges Méliès was een filmpionier die rond 1900 als eerste de fantasie in de film bracht, na de realistische eerste filmopnamen van die twee andere pioniers, de broers Lumière. Als zoon van een rijke Parijse schoenenhandelaar had hij in 1888 het Théatre Robert-Houdin gekocht om voorstellingen als goochelaar te geven. Dat wilde niet echt lukken. Maar in 1895 was Méliès toeschouwer bij de presentatie van de Lumières eerste filmopnamen in Parijs en raakte gefascineerd door de nieuwe gadget. Nadat hij per ongeluk ontdekte hoe je met films trucs kon uithalen, kon Méliès zijn liefde voor magie naar het filmdoek vertalen. Dat leidde in 1902 tot Voyage dans la lune, wat zijn succesvolste film zou worden. Ruim een eeuw later kennen veel mensen nog steeds dat beeld van die raket in het oog van de maan.

Méliès was een held , maar een tragische held. Ingehaald door de vooruitgang – echte beelden van ontdekkingsreizen en filmsterren verdrongen zijn studio-opnamen – werd zijn bedrijf in 1923 failliet verklaard. Helaas verbrandde de filmmaker eigenhandig het grootste deel van zijn films. Ook al kreeg hij 1929 tijdens een speciaal georganiseerd gala eindelijk weer erkenning voor zijn baanbrekende werk, de meeste films leken voor altijd verloren.

Hoewel aangetast door de tijd, bleek in 2001 dat een kleurenprint van Voyage dans la lune al decennialang in een Spaans filmarchief lag.. Le voyage extraordinaire vertelt over de jarenlange restauratie die volgde  – bijna 14.000 beelden werden ingescand en aangevuld met beelden uit zwart-witprints, die dan weer werden ingekleurd – en laat de kijker achter met een honger die vervolgens alleen met Voyage dans la lune gestild kan worden. En inderdaad, daar was het Bromberg allemaal om te doen . Missie volbracht.