Een film waarin je in de eerste tien minuten een zwanger meisje tegen haar buik hoort zeggen: ‘Ik hoop maar dat God mij de kracht geeft van je te houden,’ en waarin we dat zelfde meisje onder dwang haar ouders zien doodschieten, omdat een rebel zegt: ‘Als jij het niet doet, slacht ik ze af met een machete’. Een film ook over kindsoldaten. Dat zal me een vrolijke film zijn.

Dat valt mee. Rebelle, van de Vietnamees-Canadese regisseur Kim Nguyen, heeft naast alle ellende ook oog voor schoonheid en zelfs voor de liefde.

Komona is een Afrikaans meisje – een land wordt nergens genoemd, maar de opnamen vonden plaats in Congo – dat op twaalfjarige leeftijd wordt ontvoerd door rebellen en wordt ingelijfd bij de kindsoldaten van rebellenleider Great Tiger.

Komona ziet de geesten van overleden soldaten, die haar vertellen waar en wanneer de rebellen worden aangevallen, wat haar al snel de status van ‘war witch’ (de Engelse titel van de film) oplevert. Toch wil ze niets liever dan weg uit het leger en samen met de albino-jongen Magicien doet ze een poging uit de greep van Great Tiger te komen.
   
Rebelle is de vierde film van Nguyen, en met afstand zijn beste. De surrealistische waanzin in de jungle doet in heftigheid soms denken aan Apocalypse Now, maar Nguyen biedt tegenwicht aan het geweld en de gekte van de oorlog door veel tijd in te ruimen voor de aarzelende liefde tussen Komona en Magicien.

Bovendien besteedde hij veel aandacht aan het zoeken en vinden van de juiste locaties en laat hij ons – dankzij allerlei filmische trucs en hoogstandjes – regelmatig meekijken met de verbaasde, getraumatiseerde blik van Komona.

Maar de ontdekking van de film is hoofdrolspeelster Rachel Mwanza. De Congolese Mwanza leefde op straat toen collega’s van Nguyen haar ontdekten en vroegen auditie te doen. Of Mwanza, die naar het schijnt verder wil als actrice, een toekomst heeft in de film valt nog te bezien, maar op haar cv staan in ieder geval twee prijzen voor beste actrice (op de festivals van Berlijn en Tribeca). En dat zou toch heel wat deuren moeten openen.