Meer nog dan in zijn vorige twee Batman-films legt regisseur Christopher Nolan in The Dark Knight Rises de link tussen Gotham City en New York. Tussen fictie en werkelijkheid. En regelmatig laat Nolan het universum van Batman, gevuld met superschurken, ontploffingen en stripachtige knokpartijen, botsen op de werkelijkheid.

Zo lijkt de Dent Act uit de film verdacht veel op de Patriot Act, de wet waarmee president George W. Bush de rechten van zijn burgers inperkte in de strijd tegen het terrorisme . En wordt er in woord en daad – in de film wordt Gothams aandelenbeurs aan flarden geschoten – gezinspeeld op een financiële ramp.

Die ramp komt inderdaad, en hij heet Bane. Een kolos met een soort mondkapje van slangetjes, een beetje alsof een facehugger uit Alien op zijn gezicht is blijven zitten. Het is uiteindelijk Bane die ervoor zorgt dat miljardair Bruce Wayne, die zijn Batman-pak aan de wilgen had gehangen, weer tot actie overgaat. Want Bane dreigt Gotham te vernietigen.

De plot is nog steeds die van een comic-film, maar Nolan, die grotere ambities heeft dan louter vermaken, zoomt zoals gezegd regelmatig in op de zorgelijke staat van de wereld, en laat zijn helden worstelen met existentiële vragen. Over wraak, trouw en opoffering.

Dat het in die comic-setting nooit potsierlijk wordt, is een prestatie van formaat. Van regisseur Nolan, het (relatief) realistische script, en van de acteurs. Oudgedienden Christian Bale, Gary Oldman, Morgan Freeman en Michael Caine worden bijgestaan door Marion Cotillard, Anne Hathaway en Joseph Gordon-Levitt. Niet toevallig allemaal acteurs die hun sporen ook verdiend hebben in serieuze films. En door Tom Hardy, die als Bane vooral met zijn gespierde lichaam moest acteren, omdat we vanwege zijn slangenmasker weinig van zijn gezicht te zien krijgen.

Nolan en Bale hebben al aangekondigd dat dit, voor hun in ieder geval, het laatste deel zal zijn. Dat is jammer, want in tegenstelling tot de kleurrijke superhelden uit megahit The Avengers, of de supertiener uit The Amazing Spider-Man, wist Nolan grote mensen-emoties en -problemen de stripwereld binnen te loodsen. En dat maakt zijn film gelijk een stuk spannender dan de rest.

Dat hij ook nog eens een meester is in het creëren van fraaie actiescènes (een opmerkelijke vliegtuigkaping in het begin van de film, het ontploffende football-veld uit de trailer, en een paar scènes die ik niet kan verklappen omdat ik dan te veel van de plot zou weggeven) maakt van The Dark Knight Rises de must see blockbuster van het zomerseizoen.

meer over de film