Een kort achter de schermen-fragment op de dvd toont hoe hoofdrolspeelsters Katie Jarvis de blaren op haar voeten danst op een parkeerplaats.

Een crewlid vraagt haar of ze misschien op haar handen kan dansen .  ‘Op men handen? What do you fucking think I am, an acrobat?’

Het is gelijk duidelijk waarom regisseuse Andrea Arnold (Red Road) de totaal onervaren Jarvis – ze werd door een casting director op een treinstation ontdekt terwijl ze ruzie maakte met haar vriendje – uitkoos voor de rol van de 15- jarige Mia. Net als haar personage is ze grofgebekt, temperamentvol en rauw, maar ook kwetsbaar en onzeker.

Michael Fassbender (Hunger), die in Fish Tank de nieuwe vriend van Mia’s moeder speelt en al snel een vertrouweling wordt van het puberende meisje dat eigenlijk niemand dichtbij laat komen, benadrukt in een interview op de dvd nog eens de overeenkomsten tussen de actrice en het personage: ‘Katie is best wel een harde tante. Ze is een heel expressief persoon en als je zo iemand met een voor haar onbekend medium laat werken, kan dat heel krachtig zijn. En dat was het ook. Het was erg gemakkelijk om met haar samen te spelen, want ze was niet echt aan het acteren.’

Er zijn meer van dit soort dwarsverbanden tussen realiteit en fictie in het bonusmateriaal te ontdekken. Van actrice Kierston Wareing die als een trotse moeder toekijkt hoe haar filmkroost hun eerste interview geeft, tot Jarvis die vertelt wat voor invloed de film op haar leven heeft gehad: ‘Voorheen deed ik eigenlijk niets bijzonders. I was living life because you’re living life . Doordat ik de film heb gedaan heb ik geleerd dat ik meer kan bereiken als ik dat wil.’

Wie helaas onzichtbaar blijft in het bonusmateriaal is de regisseuse.  De acteurs vertellen in de wat karige interviews wel kort wat over haar methode – Arnold hield bewust het script voor hen geheim en filmde alles in chronologische volgorde – maar zelf komt de Britse cineaste niet aan het woord . Het heeft misschien iets te maken met Arnolds terughoudendheid om te veel te verklaren – zowel in interviews als in haar films – maar het had het bonusmateriaal wel wat meer diepgang kunnen geven.

Extra's
Interviews met Michael Fassbender, Katie Jarvis en Kierston Wareing
Achter de schermen: dansscène