Denzel Washington speelt vaak dezelfde types; een gerespecteerde, of sympathieke man, iemand met wie de kijker kan meeleven. Hij doet het altijd op overtuigende wijze, maar bewees in 2001 met Training Day dat hij ook anders kan. Als corrupte en gevaarlijke agent stal hij de show en won hij zijn eerste Oscar voor een hoofdrol. Toch blijft hij vaak gecast worden als de ‘good guy’ in actiefilms. Regisseur Tony Scott heeft hem inmiddels vier keer in een dergelijke rol gecast. The Taking of Pelham 1 2 3 is de meest recente.

Geboren op 28 december 1954

Actief als: Acteur, regisseur

Eerste film: Carbon Copy

Prijzen: Werd vijf keer voor een Oscar genomineerd, waarvan hij er een won voor Glory(1989, beste bijrol) en een voor Training Day (2001, beste hoofdrol); kreeg zes Golden Globe-nominaties, waarvan hij er een verzilverde voor Glory en een voor The Hurricane (1999); heeft verder nog prijzen gekregen op oa het filmfestival van Berlijn en het Sundance filmfestival.

Denzel Washington heeft veel goede rollen gehad. Zo was hij sterk in bijrollen als soldaat in de Amerikaanse burgeroorlog in Glory (1989), of als advocaat van een aids-patiënt in Philadelphia (1993). Memorabele hoofdrollen zijn ook de vertolking van Malcolm X in de gelijknamige film en de ten onrechte veroordeelde bokser Rubin Carter in The Hurricane (1999). Maar zijn hoogtepunt is de rol van corrupte agent Alonzo Harris in Training Day (2001), waarmee hij met veel charisma en dreiging laat zien dat hij meer kan dan alleen goedaards spelen.

Washington speelt eigenlijk nooit slecht, maar sommige films waarin hij speelt zijn clichématig en geven hem weinig ruimte om te laten zien wat hij kan. Remember the Titans en Fallen zijn hier voorbeelden van.

Het komt weinig voor dat huidskleur geen factor is voor een donkere acteur; vaak is er sprake van typecasting voor bijvoorbeeld een rol als gangster of slaaf. Denzel Washington is een van de eerste en weinige acteurs die het stigma van zijn huidskleur heeft kunnen ontstijgen. Hij staat bekend als een degelijk persoon die veel tijd besteedt aan het Christendom, en dit is terug te zien in veel van zijn rollen. Vaak komen de voorbeeldige, goede personen die hij speelt -ondanks dat ze overtuigend zijn neergezet- daarom wel vaak over als routinewerk. Denzels beste rollen (zoals hierboven beschreven) zijn dan ook in de films die meer gaan om de psychologie en emoties van de personages, waarin hij een ander persoon speelt dan hij zelf is.

Denzel Washington over Denzel Washington:

‘Succes is voor mij innerlijke vrede.’
(Reader’s Digest, 2007)

‘Niemand vraagt me ooit om grappig te zijn. Zelf dacht ik altijd dat ik de grapjas was.’
(IGN , 2004)

‘Ik denk dat The Hurricane een film is die tijd nodig heeft om erkenning te krijgen. Ik ben er zelf het meest trots op, samen met Malcolm X .’
(Total Film, 2004)

‘Ik zie mezelf niet als een voorbeeld voor jongere acteurs, ze zijn van zichzelf al goed. Maar als ze me zo zien vind ik dat prima.’
(BBC, 2003)

‘Mensen waren geshockeerd toen ik Training Day deed, maar voor mij was dat een van mijn makkelijkste rollen.’
(News Blaze, 2007)

‘Ik hou erg van regisseren. Nu ik zelf achter de camera heb gestaan, kan ik meer waarderen wat regisseurs doen.’
( FilmWeekly, 2007)

‘De opwinding en beloning is anders bij het spelen van een slechterik. Ik moet toegeven dat ik veel plezier heb gehad bij het spelen van Alonzo Harris in Training Day. Hij is een zieke man zonder hart. Ik wilde al een tijd zo iemand spelen.’
(Femail.com.au)

(Over zijn voorbereiding voor zijn rol als Malcolm X)’Ik wilde zoveel mogelijk het personage worden […]Ik had zoveel onderzoek gedaan dat ik zelfs wist wat voor bril hij op een bepaalde dag droeg.’
(Ebony, 1992)