‘Een handtekening? Je hoort op je werk te zijn!’ roept Will Smith lachend naar de overkant van Fifth Avenue in New York, waar hele drommen mensen staan te kijken naar de opnames van I Am Legend.

De film, die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Richard Matheson uit 1954, speelt zich af in een post- apocalyptisch New York.  De mensheid is gemuteerd in vampier-achtige wezens als gevolg van een virusepidemie en Robert Neville (Smith) struint als ogenschijnlijk laatste menselijke overlevende door de desolate straten van de metropool.

In de film is het een onheilspellend eenzaam beeld om Smith met 110 kilometer per uur in een felrode Mustang over de verlaten , met gras begroeide Avenues van New York te zien scheuren. In werkelijkheid blijkt het vooral een gigantische, productionele crime om ‘The city that never sleeps’ mensenvrij te maken. In de Making Of op de dubbeldvd is te zien hoe meer dan vijfhonderd mensen nodig waren om voetgangers, toegestroomd publiek en verkeer tegen te houden, om te voorkomen dat net die ene, nietsvermoedende pizzakoerier werd geschept.

Op de bonusdvd staat naast de uitgebreide Making Of en een alternatief (iets vrolijker) einde, ook een item over virussen. Dat laatste lijkt vooral toegevoegd om aan te tonen dat de situatie in de film niet zo onwerkelijk is als hij lijkt. Cautionary Tale: The Science of I Am legend is een minidocumentaire die op Discovery Channel niet zou misstaan. In een vlot tempo zijn verschillende deskundigen achter elkaar gemonteerd, die onder begeleiding van een onheilspellend muziekje over de geschiedenis en de huidige status van levensbedreigende virusinfecties vertellen . SARS, HIV/AIDS, vogelgriep: ze passeren allemaal de revue. Na ongeveer twintig minuten wordt afgesloten met de geruststellende boodschap: vandaag zijn anderen besmet, morgen zijn wij misschien aan de beurt. Een boodschap die nogal afwijkt van I Am Legend zelf, waarin alles uiteindelijk toch vooral om hoop en leven draait.

Verkrijgbaar vanaf: 23 april
Adviesprijs: 29,99 euro

Extra’s oa: