Na 18 jaar en ruim vierhonderd televisieafleveringen was ie er dan eindelijk: The Simpsons Movie. Nadat Homer Simpson iets heel doms doet wordt Springfield, de woonplaats van zijn disfunctionele gezin, met een gigantische koepel hermetisch van de buitenwereld afgesloten. De kinkels van Springfield worden letterlijk onder een vergrootglas gelegd, de gevolgen zijn niet te overzien.

In hun commentaar onder de extra’s vertellen de vier regisseurs van de Simpsons-film dat het Amerikaanse testpubliek dubbel lag na de parodie op de herkenningstune van de populaire televisieserie Spider-Man uit de jaren zestig. Onder de scène waarin Homer zijn knorrende huisdier over het plafond laat lopen, klinkt een serieus zangkoor dat op de originele tune van de oude serie 'Spider-Pig' zingt.

Het was een lolletje van Hans Zimmer . De man die grote Hollywoodfilms - van Gladiator tot Pirates of the Caribbean - dichtsmeert met zijn gezwollen en risicoloze composities, deed bij The Simpsons Movie eens iets geks, zonder dat de makers hem erom hadden gevraagd. Het leverde Zimmer een instant hit op, want de soundtrack van de film vloog vanwege dat liedje de winkels uit.

Dat Spider-Pig blijkbaar als beste grap uit de bus kwam, geeft aan hoe voorzichtig de filmversie van de notoir rellende familie, ondanks prima vermaak en een paar lekker rake uithalen , toch nog is gebleven. Onder de verwijderde scènes zijn sneren naar het programma American Idol en naar talkshows te vinden, maar echt scherpgekant wordt het nergens.

De regisseurs, normaal gesproken solo verantwoordelijk voor een Simpsons televisieaflevering, moesten voor de film ineens voortdurend samenwerken. Ze klinken haast schokkend gezellig samen: net een harmonieus gezin.

Extra’s
Audiocommentaar schrijvers en producenten
Audiocommentaar regisseurs