Matt Damon en Paul Greengrass wilden voor The Bourne Ultimatum een achtervolging in New York. Dan is er maar één die je kunt bellen: Dan Bradley. Zijn actiescènes in The Bourne Supremacy werden wereldwijd bejubeld en met zijn suizende luchtballetten in Spiderman 3 bezorgde hij notoire waaghalzen nog hoogtevrees.

‘New York? Ben je op je achterhoofd gevallen ?! Weet je wat dat kost?’, antwoordde Bradley, om er meteen enthousiast aan toe te voegen: ‘Maar als je een grote zak geld meeneemt…’ De second unit director had er weer zin in. Filmen in het hectische New York, en dan ook nog een huurmoordenaar (Matt Damon) op de vlucht, zou zijn inventiviteit tot het uiterste op de proef stellen. Op de ‘2 disc edition’ staat de lange versie van Achtervolging in New York, een hoofdstukje dat ook op de 1 disc-uitgave van Bourne Ultimatum staat. ‘Big City Action’ is een 30 minuten durende Making Of, waarin regisseur Paul Greengrass slechts marginaal aan bod komt. De werkvloer van Bourne Ultimatum was dan ook vooral het terrein van Bradley.

Om warm te lopen, begonnen ze met de scènes bovenop de gebouwen, daar was het relatief rustig. Bradley liet zijn blik over het team van stuntmannen gaan, pikte er eentje uit die kien genoeg leek een apparaat te bedienen, en hing ‘m een peperdure camera om. Man en camera sprongen in volle vaart achter Matt Damon aan, van het dak van het ene gebouw door het open raam van een tegenoverliggend gebouw. Het resultaat op het scherm is verbluffend. Voilà, Bradley had alweer een nieuwe actiescène gecreëerd.

Het echte werk begon met de auto- actiescènes. De New Yorkse straten een paar minuten voetganger- en verkeervrij maken om er twee auto’s met 160 kilometer per uur doorheen te jagen, was al een hele klus, maar Bradley wilde meer. Hele stuurkolommen worden op zijn commando uit auto’s gesloopt en op het dak geplaatst, zodat de stuntman daar zijn werk kan doen en de camera vrij zicht heeft op Damon. En zou het nou niet leuk zijn als een auto de ‘grind’ deed, de truc waarmee skateboarders dwars van relingen afglijden? De eerste-hulppost voor in de prak gereden voertuigen werkt zich 24 uur per dag uit de naad.

Als Bradley huishoudt, blijft er uiteindelijk een autokerkhof over. Onder zijn leiding kun je er donder op zeggen dat er heel veel mannen glunderend rondlopen op de set. Matt Damon voorop. Na zijn derde 360-graden-pirouette met piepende banden draait hij het raampje omlaag en vraagt grijzend: ‘Zijn we klaar met keten? Want ik moet nu echt naar mijn werk.’

Extra's
Disc 1
Man op de vlucht: Jason Bourne