Judd Apatow, de man achter kaskrakers als Superbad en Knocked Up, is inmiddels een merk op zich geworden. Of hij nu produceert, schrijft of regisseert; zijn naam staat gelijk aan liefdevolle seks- en relatiekomedies voor volwassenen, grove humor en een beetje diepgang. In de nieuwste Apatowproductie, Forgetting Sarah Marshall, komt de sukkelige Peter, nadat hij gedumpt is, zijn ex met haar nieuwe vriend tegen op vakantie. ‘Het heeft iets eervols om in de liefde te geloven.’

Geboren: 16 december 1967, Syoset, New York , Verenigde Staten

Actief als: producer, regisseur, schrijver, acteur

Eerste film: als producer: Heavy Weights (1995), als regisseur The 40 Year Old Virgin (2005)

Prijzen: tot nu toe heeft Apatow vooral prijzen en nominaties verdiend met zijn bijdragen aan televisieprogramma’s als The Larry Sanders Show en The Ben Stiller show. In 2006 werd hij voor het eerst genomineerd voor een WGA Award van het schrijversgilde voor beste scenario voor The 40 Year Old Virgin, in 2008 kreeg hij eenzelfde nominatie voor Knocked Up. Apatow werd in 2006 door The Online Film Critics Society genomineerd als Best Breakthrough Filmmaker voor The 40 Year Old Virgin .

Knocked Up. Deze liefdevolle komedie, geschreven en geregisseerd door Apatow, doet een frisse wind door het zwangerschaps- en relatiegenre waaien. Apatow kaart met veel humor volwassen onderwerpen aan, zoals angst voor verantwoordelijkheid en mannen die niet willen opgroeien. Hoewel een onbedoelde zwangerschap na een one night stand op het eerste gezicht een banaal onderwerp lijkt, weet Apatow het geheel naar een hoger niveau te tillen. Met realistische personages en een goede balans tussen de soms pijnlijk herkenbare mannelijke en vrouwelijke kijk op dilemma’s, levert Apatow een charmante komedie met heerlijk grove grappen. Ook zien: The 40 Year Old Virgin en Fun With Dick and Jane.

De door Apatow geproduceerde komedie Drillbit Taylor. Dat niet alles wat Apatow aanraakt in goud verandert blijkt uit deze flauwe highschoolfilm geschreven door zijn protegé Seth Rogen en Kristofor Brown. Het scenario is een allegaartje aan verhaallijnen waar regisseur Steven Brill geen lijn in aan weet te brengen . Hoewel de film vergelijkbaar is met Superbad - de nerderige hoofdpersonen, de vernederingen op school en de puberale grappen - ontbreekt het in Drillbit Taylor aan de originaliteit, humor en geloofwaardigheid, die een Apatowproductie kenmerkt.

Een Apatowproductie is meestal herkenbaar aan de acteurs. Niet alleen als regisseur, maar ook als producer en schrijver, maakt Apatow gebruik van dezelfde acteurs. Zo waren onder andere Seth Rogen, Jason Segel, Jonah Hill, Paul Rudd, Apatows vrouw Leslie Mann en James Franco in hoofdrollen, bijrollen of cameo’s in zijn films te zien . De personages in een Apatowfilm zijn vaak tieners of twintigers zoals in Superbad en Knocked Up. Apatow heeft een zwak voor nerds en losers. De hoofdrollen zijn dan ook meestal weggelegd voor iets te dikke, onaangepaste of sukkelige types. Veel dialogen in zijn films worden geïmproviseerd en zijn doorspekt met grove, puberale opmerkingen. Toch gaan de meeste Apatowfilms verder dan de gebruikelijke onderbroekenlol in tienerkomedies: de grappen zijn rauwer en de personages realistischer.

Judd Apatow over Judd Apatow
'Ik heb jarenlang heel doelbewust aan mezelf gewerkt. Om beter, grappiger te worden. Als tiener werkte ik als bordenwasser in een comedy club, zodat ik van iedereen die daar optrad de kunst kon afkijken. Daarna heb ik een eigen radioshow gehad waarin ik minstens 50 komieken heb geïnterviewd. Ieder een uur lang. Als een vampier heb ik ze leeggezogen.'
(Cinema.nl, 2007)

‘Als je kijkt naar het verloop van mijn carrière: Ik werkte mee aan The Ben Stiller Show, die werd na twaalf afleveringen stop gezet. Toen ging ik een film maken. Die film deed het niet zo goed, dus ging ik terug naar televisie. Dus ik ben eigenlijk een bange hond. Zo lang het goed gaat met films blijf ik dat proberen maar ik vind televisie leuker.’
(IGN, 2005)

‘Meestal heb ik een emotioneel idee voor een film – Ik heb een begin, midden en een einde in mijn hoofd. Maar ik sta open voor de details.’
(Time Out London, 2006)

Over sport op school: ‘Het was deprimerend dat je dag na dag, jaren achtereen verteld werd dat je er slecht in was. En op een of andere manier kwam je er ook nooit onderuit. Niets was belangrijker. Met sport kon je meisjes krijgen en het bepaalde wie je vrienden waren. Het was een dagelijkse publieke vernedering. Het was onmenselijk.’
(Rolling Stone, 2007)

‘Ik ben die jongen die zich ongemakkelijk voelt. Daarom kon ik The 40 Year Old Virgin en Knocked Up schrijven. Ik geloof in dat soort jongens . Het heeft iets eervols om in de liefde te geloven of niet uit elkaar te gaan vanwege een baby. Als ik mensen zie scheiden denkt een deel van mij: “Ik vraag me af hoe hard ze hun best hebben gedaan?”’
(The New York Times, 2007)

‘Ik herinner me dat ik als kind op zomerkamp ging en dacht: “Niemand kent me hier – ik kan doen of ik een sportieve jongen ben.” En iedereen had me binnen een week al door.’
(Wired, 2002)