Zoals het een Michael Moore-film betaamt was Sicko al controversieel voordat er ook maar een fragment van in de bioscopen te zien was. Toen Moore aankondigde een film over de Amerikaanse gezondheidszorg te maken vreesde de medicijnenindustrie het ergste en gebood haar medewerkers niet met de lijvige documentairemaker te praten. Via zijn website riep Moore Amerikanen op om hun medische horrorverhalen te mailen en via YouTube vroeg hij mensen hun negatieve ziekenzorgervaringen op film vast te leggen.

Toch koos Moore bij Sicko duidelijk voor een andere insteek dan bij zijn vorige film Fahrenheit 9/11, die vooral een venijnige aanklacht tegen de regering Bush was. In Sicko blijft Moore zelf grotendeels buiten beeld en maakt zijn venijn plaats voor verbazing.

In Sicko brengt Moore de kijker legio voorbeelden van mensen die hebben geleden onder het systeem van de Amerikaanse gezondheidszorg. Op de dubbeldvd nog meer gruwelverhalen te zien, die de film niet haalden. De extra’s zijn dan ook vooral een verlengstuk van de film, maar dan wel met Moore’s gebruikelijke passie voor actiejournalistiek. Want hield de regisseur in Sicko zijn megafoon en sinaasappelkistje grotendeels opgeborgen, op de bonusdvd komen ze toch weer regelmatig te voorschijn.

Zo is te zien hoe Moore een aantal beleidsmakers in Washington toespreekt over een gemeenschappelijk Amerikaans ziekenfonds, en houdt hij in LA een bevlogen toespraak voor het toegestroomde filmpubliek. Maar in plaats van alleen maar te schoppen, zoals we van hem gewend zijn, lijkt het alsof Moore dit keer daadwerkelijk het probleem dat hij aankaart wil proberen op te lossen.

Desondanks is het Moore’s gebruikelijke kort-door-de-bocht-methode die te vaak de nuance uit zijn verhaal haalt. In het item ‘Is Norway Utopia?’ weet hij het Noorse strafbeleid op één lijn te stellen met het Amerikaanse zorgstelsel, en is ook zijn alom bekende cynische voice-over weer nadrukkelijk aanwezig. Andere items zoals ‘Religious Freedom’, waarin Moore een non in een Katholiek bejaardentehuis op Cuba interviewt, lijken geen enkele connectie met Sicko te hebben.

Dat op Cuba alles beter is blijkt uit zijn interview met Aleida Guevara (arts en inderdaad familie van) die voor Moore het levende bewijs is dat er bij ‘de vijand Cuba,’ in tegenstelling tot het welvarende Amerika, nog wel dokters rondlopen die hart hebben voor hun patiënten. ‘Arts is een beroep waarin je uitdrukking moet geven aan alle gevoelens die je als mens kunt hebben,’ vertrouwt Guevara Moore toe, ‘Als je die tederheid verliest bij het behandelen van een patiënt is alles verloren, dan ben je geen arts meer.’ En daar heeft zelfs de cynische voice-over niets meer aan toe te voegen.

Verkrijgbaar vanaf: 3 april
Adviesprijs: 19,99 euro

Extra’s oa: