Vrijwel niets liet ze aan het toeval over. Vijf maanden lang duurden de voorbereidingen alvorens Pascale Ferran begon met de opnames van Lady Chatterley. Ferrans film is de zesde in een reeks van minder geslaagde verfilmingen van het beroemde en beruchte boek Lady Chatterley’s Lover, van D.H . Lawrence.

Ferran is de eerste vrouwelijke regisseur die zich aan de roman waagde. En in tegenstelling tot haar voorgangers baseerde zij haar film niet op het derde boek, dat Lawrence als definitief beschouwde, maar op de tweede versie van het verhaal: John Thomas and Lady Jane, een minder grove en meer liefdevolle versie van het uiteindelijke boek.

Acht maanden lang werkte ze aan een scenario, waarin ze het liefdesverhaal tussen een uitgebluste jonge vrouw van stand en een jachtopziener zo oprecht mogelijk probeerde te vangen.

Uit vrijwel alles op de bonus-dvd blijkt dat Ferran zeer perfectionistisch te werk is gegaan. Eindeloos sprak de regisseur met cameraman Julien Hirsch over hoe alle scènes het beste tot hun recht zouden komen. Ook de erotische scènes werden tot in de puntjes met acteurs Marina Hands en Jean-Louis Coullo'ch doorgesproken, gerepeteerd en gechoreografeerd. ‘ Improvisatie zou belachelijk zijn.’

Dat de acteurs en crew het zwaar hadden staat buiten kijf. Gedurende 18 weken werden de vaak emotioneel zware scènes in chronologische volgorde opgenomen. ‘Het was de bedoeling dat Constance Chatterley begon als een afgebrande vrouw die langzaamaan meer energie zou krijgen,’ zegt Hands. ‘Maar ik voelde me tijdens het draaien juist het tegenovergestelde en vroeg me regelmatig af of ik het zou redden.’

De film werd geschoten door een select gezelschap. Met een crew van slechts 20 man, van wie er vaak hooguit 15 op de set aanwezig waren, moest iedereen constant de handen uit de mouwen steken. Deze intieme samenwerking tussen cast en crew manifesteert zich duidelijk in de extra’s. Buiten de verplichte interviews met regisseur en cast, is er ook bijzonder veel aandacht voor de crew . Zo vertellen verschillende crewleden over hun favoriete scѐne en wat hun bijdrage daaraan was.

Ook in het item The making of ‘Notre amie Constance,’ dat net als de film is opgebouwd in jaargetijden, ligt de focus op de crew. Anders dan in de doorsnee Making Of, komen de acteurs bijna niet aan het woord. Ditmaal krijgen Production Manager Luc Tissot, cameraman Hirsch en regie-assistent Gabrielle Roux de kans te vertellen hoe zij tegen de liefdesgeschiedenis aankijken, wat een aangename verrassing is.

Verkrijgbaar vanaf: 23 oktober
Adviesprijs: 19,99

Extra ’s: