Film ****
Extra's ***

'Stond dit in het script?' vraagt Kevin Kline op de commentaartrack aan regisseur Robert Altman, als countryzangeressen Meryl Streep en Lily Tomlin in de kleedkamer klessebessen, voordat ze opmoeten voor hun act. Altman: 'Geen idee . In deze film wist ik nooit wat scenarioteksten waren, improvisaties of toevalligheden. Ik heb het script nooit gelezen.'

Dat hoefde niet, want Altman voelde zich ook niet de regisseur van A Prairie Home Companion, vertelt hij in de Making Of. Hij hoefde slechts te registreren wat Garrison Keillor al sinds 1974 deed. Keillor is de bedenker en presentator van het gelijknamige live variétéprogramma op de Amerikaanse radio. Zijn jarenlange ervaringen voor de microfoon, met artiesten en personeel, bundelde hij in een filmscript tot een vermakelijke bende aan verhaallijntjes en dialogen. En als Keillor dat nodig vond werden de dialogen vlak voordat de camera ging draaien nog aangepast. Koren op de molen van Altman.

Altman gaf zijn sterrencast alle speelruimte en dat leverde leuke, spontane scènes op. Toen Kevin Kline tijdens de opnamen een fles champagne opende, raakte de kurk buiten beeld het voorhoofd van Altman. Die schreeuwt, ook buiten beeld, hard 'AU!'.
Zonder uit zijn rol te vallen schreeuwt Kline 'Sorry!' terug, en gaat verder waar hij in de scène gebleven was .

Veel van de acteurs groeiden op met Keillors wonderlijke show. Tommy Lee Jones herinnert zich nog dat hij het in zijn broek deed van het lachen tijdens de uitzending waarin Keillor over een mongoleninvasie van McDonald's op vadersdag verhaalt.

Woody Harrelsson en John C. Reilly lijken in de Making Of één te zijn geworden met hun moppentappende alter ego's, de cowboys Dusty en Lefty. Reilly: 'Jouw adem is zo slecht, dat mensen zich verheugen op je scheten.' Harrelson: 'Mag ik je iets vragen? Is dat je gezicht, of heeft je nek zojuist gebraakt?' Het onderonsje had zomaar in de film kunnen belanden.

Het liefst zou Altman met maar één camera door de hele film gaan. Zonder cuts en close-ups, want die halen de dynamiek eruit. Altman: 'Ik wil zien wat de acteur aan het doen is, want ik kan niet wat zij kunnen. Je bewondert een jongleur alleen als je zelf niet kunt jongleren.'

De losse speelstijl vereiste ook dat alle acteurs zelf zouden zingen en de instrumenten bespelen. Zo mat Meryl Streep zich met behulp van haar schoonmoeder een zuidelijk accent aan en volgde intensief zanglessen. Lindsay Lohan werd gedrilled door een ervaren muzikant uit Keillors vaste gezelschap. Keillor vernoemde haar personage Lola naar het liedje 'Whatever Lola Wants, Lola Gets'.

Lohan heeft zwaar moeten lobbyen voor een rolletje in de film van Hollywoods meest geliefde acteursregisseur. Waren Michelle Pfeiffer en George Clooney, die wegens drukke agenda's afhaakten , ook maar zo vasthoudend geweest. Welke acteur had er nu niet willen spelen in Altmans verrukkelijke, nostalgische zwanenzang in countryklanken?

Vorig jaar overleed Robert Altman, een paar maanden nadat hij tijdens de Oscars een lifetime achievement award had ontvangen. Zo licht en warm als Altmans ode aan het verdwijnende fenomeen van A Prairie Home Companion is, zo argeloos is ook de Making Of van zijn laatste film. Altman en zijn gezelschap van topacteurs keuvelen over van alles en nog wat. En verlaten zachtjes het toneel.

Extra's:
Making Of (50 minuten)