'Things can get sticky when you're a teenager', is de ondertitel van Glue, van de Argentijn Alexis Dos Santos. Voor zijn speelfilmdebuut over drie lethargische pubers die worstelen met seks en verveling, keerde hij na de filmacademie in Londen terug naar de streek waar hij opgroeide: Patagonië.

Glue was een van de aangename verrassingen tijdens het filmfestival van Rotterdam in 2006. Of je nu vijftien jaar bent in het prachtige, maar dodelijk saaie Patagonië, of in de overbevolkte polder maakt duidelijk weinig uit, want de Nederlandse jongerenjury bekroonde Glue met het Gouden MovieSquad Schild.

Glue weet met een loom tempo en wazige handheld close-ups verbazingwekkend goed het universele pubergevoel te verbeelden. Zelfs de losse werkwijze paste perfect bij de zoekende tieners in Glue: Dos Santos ging al improviserend aan de slag. Het begon met een idee voor een korte film over een jongen die in de flat van zijn vader met een vriendje lijm snuift. Dat uitgangspunt was weer geïnspireerd door de muziek van de band Violent Femmes, vrienden van de regisseur.

De muziek speelt een belangrijke bijrol in Glue en beklijft al even goed als de beelden. Behalve Violent Femmes klinken verfrissend nieuwe tracks van Kimya Dawson en Dos Santos' eigen punkbandje Casabarata. De regisseur hield zich aan de gouden regel voor een geslaagd verhaal en bleef dicht bij wat hij zelf goed kende, want de hoofdrolspeler in Glue speelt ook in een amateuristisch punkbandje.

Onder de extra's op de dvd staat de korte film Sand, die Dos Santos op de filmacademie maakte. Net als bij Glue, werden delen van Sand gedraaid op Super8. Dat materiaal projecteerde Dos Santos op een witte muur in zijn eigen slaapkamer, waarna hij de projecties met een DV-handcamera filmde. Het effect is echter en rafeliger dan wanneer Super8-beelden rechtstreeks worden gedigitaliseerd.

Toch ziet Sand er voor de rest strakker uit dan Glue. De personages zijn twintigers in plaats van tieners. Nog steeds zoekend, maar al iets verder op weg in het leven. Ook in Sand weet Dos Santos twijfels in de liefde en verlangen naar avontuur onopgesmukt herkenbaar te maken. En net als die van Glue raakt ook de soundtrack van Sand - met bovenaan Subcircus! - precies de juiste snaar.

Extra's:
Sand (20 minuten)
Trailers Tiger film releases: Los Muertos en Las Mantenidas sin Sueños