De Britse clipregisseur David Slade wist dat zijn speelfilmdebuut Hard Candy - over een 14-jarig meisje dat een pedofiel ter verantwoording roept - uiteenlopende reacties zou oproepen. Maar, zo herinnert hij zich op de dvd, 'als iemand de film met een -1 beoordeelde, beschouwde ik dat als een compliment.'

Het compliment zat voor Slade dan in het feit dat de criticus worstelde met de morele ambiguïteit van de film. De regisseur is er namelijk trots op dat zijn film allerlei lastige vragen oproept, zonder die te beantwoorden. Dat is wat hem betreft aan de kijker.

Het is opvallend hoe Slade zich met zijn film vereenzelvigt, want als er iets blijkt uit de extra's op de dvd (waaronder een Making Of van ruim 50 minuten!), dan is het wel dat de film er vooral is gekomen dankzij één man: producent David W. Higgins.

Higgins kreeg het idee voor de film - na het lezen van een internetberichtje over meisjes in Japan die regelmatig afspraakjes maken met online kinderlokkers, om die dan vervolgens met een groepje in elkaar te slaan. Higgins vroeg aan toneelschrijver Brian Nelson een script te schrijven met dat berichtje als uitgangspunt. En Higgins benaderde Slade, tot dan toe alleen bekend als clipregisseur (van Tori Amos tot Aphex Twin), voor de regie.

Op de dvd beschrijft Higgins zijn eigen werk als volgt: 'Het ontwikkelen van een film is alsof je een pistool laadt. Ben je klaar als producent, dan geef je dat geladen pistool aan de regisseur.' Dat Slade zich in zijn eerste films ontpopt als scherpschutter, is in feite ook de verdienste van Higgins. Hij had hem immers gekozen.

Een en ander had overigens geen grote commerciële gevolgen. Hoewel de film extreme reacties opriep - meestal goed voor veel gratis reclame - deed hij het maar matig in de bioscopen. Aan de Making Of is nog wel een titelkaart geplakt met de tekst: 'In het eerste weekend bracht de film 30.000 dollar per bioscoop op. Het hoogste gemiddelde in de top 50.' Maar dat was in twee bioscopen, eentje in Los Angeles en eentje in New York. Vervolgens bleef het opvallend stil rond de film, die in de VS in totaal niet meer dan een miljoen dollar zou opbrengen.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 5.1 (Engels)
Ondertiteling: Nederlands
Extra's: Making of : Creating Hard Candy (52 min.); Deleted Scenes (12 min.); Controversial Confection: The Soul of Hard Candy (9 min.); alleen op de Amerikaanse versie staan ook nog twee commentaartracks
Duur: 110 minuten (hoofdfilm)
Distributeur: A-Film