Zijn tienerjaren in het bedaarde Markelo (Overijssel) zouden de voedingsbodem worden voor zijn succes. Prijzen sleept Johan Nijenhuis met zijn oeuvre niet binnen, maar bioscoopbezoekers des te meer. Met Costa! en Volle Maan kreeg hij pubers warm voor de Nederlandse film. Televisiekijkers houdt hij geboeid met regionale soaps. Donderdag gaat ZOOP in Zuid-Amerika in première, zijn derde film in de reeks die voortrolde uit de populaire serie op kinderkanaal NIckelodeon.

De feiten
Geboren: 4 maart 1968, Markelo (Overijssel).

Actief als o.a.: regisseur, producent, scenarioschrijver.

Eerste film : Zwarte Maandag (afstudeerfilm Nederlandse Film en Televisie Academie, 1991) waarin een beurshandelaar zelfmoord wil plegen, maar hinderlijk wordt gegijzeld door een crimineel.

Prijzen o.a.: Movie Squad Junior Award voor ZOOP in India (2006). Nominatie Emden International Film Festival (Duitsland) voor Volle Maan (2002).

Beste film
Geen film, maar een televisieserie mag Nijenhuis' beste (productie)werk worden genoemd: Van jonge leu en oale groond. De Twente omroep RTV Oost zond de regionale soap uit - mede geschreven door Herman Finkers, die zelf ook een rol speelt - en had er een instant hit mee in huis gehaald. De wekelijkse verwikkelingen in dialect op het boerenerf van de familie Wildspieker werden lokaal zo goed bekeken, dat de KRO in mei besloot de serie landelijk uit te zenden. In het kielzog van Van jonge leu en oale groond, werkt Nijenhuis op dit moment aan een nieuwe regiosoap. Nachtgaal & Zonen wordt na de zomer door RTV Utrecht uitgezonden.
Ook zien: Costa! (2001), Ellis in Glamourland van Pieter Kramer, geproduceerd door Nijenhuis (2004).

Slechtste film
Snowfever. Na Costa! en Volle Maan opnieuw een tienerfilm. Het Spaanse strand was verruild voor een piste in deze Costa-in-de-sneeuw. De overige ingrediënten bleven hetzelfde: vakantie, een stel aantrekkelijke pubers met één lelijk eendje, hormonen.
Anders dan bij Costa! (gebaseerd op de ervaringen van een vriend van Nijenhuis) en Volle Maan (gebaseerd op zijn eigen ervaringen), schreef en filmde Nijenhuis niet zelf, maar produceerde wel. Hoewel vakkundig in elkaar gezet, was de rek uit de formule. Niet alleen liet Snowfever het journaille opnieuw koud, dit keer liet ook zijn geliefde publiek het afweten.

Handelsmerk
Formules, gemeenplaatsen en clichés schuwt Nijenhuis niet, hij heeft er juist zijn ambacht van gemaakt. Het grote publiek behagen is voor hem belangrijker dan fijnproevers bedienen. De verbluffend eenvoudige mix van actie en vederlicht polderdrama, beleefd door populaire soapacteurs, gaat erin als koek bij popcornpubliek. Een critics' darling zal Nijenhuis er nooit mee worden. Nijenhuis' bedrijf NL Film & TV produceert overigens de verfilming van de roman Knielen op een Bed Violen, door Paul Verhoeven. Ook al geen journalistenlieveling.

Nijenhuis over Nijenhuis
'Ik ben opgegroeid met Luv, Loveboat en Dallas: dat zijn begrippen die een hele generatie bijblijven. Dát is mijn drijfveer: iets maken dat men over twintig jaar nog kent. Ma Flodder is een begríp in Nederland : ik hoop dat Costa! dat bijvoorbeeld in 2020 óók nog is.'
(ANP, 2002)

'Iedereen die hier voor zijn werk is: werk ze. En iedereen die nog wel van film kan genieten: veel plezier.'
(Voor aanvang van de persvoorstelling van Volle Maan, Xi-online.nl, 2002)

'Journalisten horen volgens mij nieuwe stromingen te signaleren in de samenleving, horen een voorhoede te vormen in de maatschappij. Het stelde mij teleur dat de meeste critici dat niet signaleerden. Voor wie is een film gemaakt, door welke bril moet je kijken? Je kunt een twintiger ook geen film voor Koreaanse zestigers door de strot duwen.'
(ANP, 2002)

'Kijk eens naar de Nederlandse acteurs tussen de 30 en de 40 : dik en vadsig, hoe haal je het in je hóófd! Daar betalen mensen toch niet voor , om twee uur naar een onappetijtelijk lichaam te kijken? Kijk eens hoe die Amerikaanse mannen er op hun zestigste nog uitzien: Harrison Ford, Sean Connery , Robert Redford - die zien er na zes decennia écht niet vanzelf zo uit.'
(ANP, 2002)

'Uit Snowfever bleek dat je niet in al te gemakkelijke formules moet denken - daar prikt het publiek toch doorheen.'
(Cinema.nl, 2005)

'In het tweede jaar van de Filmacademie zei ik tegen Olga Madsen: Ik zou graag de Nederlandse Spielberg zijn. Waarop zij me gelijk toesnauwde: Je moet niet iemand anders willen worden, je moet jezelf willen zijn!'
( Filmfocus.nl, 2006)

'Het zou goed zijn als het Stimuleringsfonds zijn randstedelijke bril zou afzetten en oog zou hebben het financieren van de regiosoap. Als er iets cultuur is, dan is het wel de regio. Ik hoop op een beleidswijziging.'
(Broadcast Magazine, 2006)

'Ik ben bang dat ik geaccepteerd ben. Dat is niet altijd goed, daardoor kun je je vechtlust en jonge hondenmentaliteit kwijtraken. Maar waar het op neerkomt, is dat iedereen makkelijker is gaan denken. De hokjesgeest is op veel terreinen weg.'
( Preview, 2007)

'Toen ik Costa! maakte, was ik zelf nog een halve puber en kon het me niet grof genoeg zijn. Inmiddels heb ik zelf kinderen en denk ik: dat grove hoeven ze niet te zien. Je gaat vanzelf wat liever filmen.'
( Preview, 2007)

De films van Johan Nijenhuis