Eenvoudige timmermanszoon keert na vijftien jaar onder een andere naam terug naar zijn geboortestad Wenen. Niemand weet wie de geheimzinnige illusionist Eisenheim is, maar zijn aristocratische jeugdliefde Sophie herkent hem onmiddellijk als ze tijdens zijn voorstelling op het podium wordt uitgenodigd.

Tussen de opnamen van The Illusionist door werden elf leden van de cast en crew voor de camera gesleept. De extra's van de dvd lijken haastige moetjes, waarin de acteurs het script allemaal 'great' vonden en de samenwerking met andere acteurs 'wonderful'. Verrassingen zijn ook al ver te zoeken in de lukraak geschoten en slordig aan elkaar geplakte achter-de- schermen-beelden.

Edward Norton noemt zijn begeleider Ricky Jay een professor in de geschiedenis van de magie die hem tijdens de draaiperiode onderwees in de werkwijze van vroegere illusionisten en die hem leerde goochelen . Welke trucs Norton dan precies onder de knie kreeg om Eisenheim geloofwaardig te maken, komt in het krap twee minuten durende interviewtje niet meer aan de orde, want hij moet alweer iets zeggen over tegenspeelster Jessica Biel.

Regisseur Neil Burger wilde een film maken over het gevoel dat je bekruipt als je iets onverklaarbaars meemaakt. Alsof er een loopje wordt genomen met je waarnemingsvermogen. Daarom maakt hij nergens duidelijk of Eisenheim bovennatuurlijke krachten bezit, of dat hij het echt allemaal uit zijn hoge hoed haalt.

Norton was geknipt voor de rol, want bij hem heb je ook altijd het gevoel dat hij iets verborgen houdt, zegt Burger. Bovendien maakt het eigenlijk niet uit of Eisenheim een tovenaar is of slechts een knappe kleinkunstenaar; een goeie goocheltruc bezorgt hoe dan ook kippenvel.

Digitale effecten kwamen er zo min mogelijk aan te pas, vertelt cameraman Dick Pope. Edward Norton oefende net zo lang op alle trucs tot hij ze vlekkenloos kon uitvoeren. De reacties van de toeschouwers op zijn show waren dan ook vaak authentiek.

Niet Nortons begeleider Ricky Jay, maar collega goochelcoach James Freedman komt als laatste aan het woord. Freedman vertelt dat de meest intrigerende truc in de film, die van een razendsnel groeiende sinaasappelboom, is gebaseerd op een beroemde truc van Jean Paul Robert Houdin. Freedman bedoelt vast Jean-Eugène Robert-Houdin, de negentiende eeuwse Franse klokkenmaker en grondlegger van het moderne illusionisme. Krijgen we op de valreep eindelijk een onthulling? Maar dan volgt de gevreesde toevoeging: nee, natuurlijk gaat Freedman niet uitleggen hoe die truc gaat.

Extra's:
Interviews (30 minuten)
Achter de schermen (10 minuten)