De tatoeages waren in het originele script van Steven Knight niet zo belangrijk als ze uiteindelijk in de film geworden zijn.

Nu fungeren de lichaamsversieringen in de misdaadthriller Eastern Promises van David Cronenberg als alternatieve karakterbeschrijvingen.

Eastern Promises speelt zich af in de onderwereld in Londen, waar de Russische maffia de dienst uit maakt en waar het levensverhaal van de gangsters van de oude stempel gewoon op hun lichaam te lezen is.

In de extra Marked for Life op de bonusdvd geven makers en specialisten een interessante maar wel erg minimale kijk in deze tatoeagecultuur van de Russische georganiseerde misdaad. ‘Zonder tatoeages ben je niets in een Russische gevangenis. Door die tatoeages weten ze wat ze aan je hebben,’ vertelt een specialist. ‘Ieder plaatje heeft een andere betekenis. Zo laat een crucifix zien dat je dief bent, duidt een kerk met koepels op gevangenisstraf en is de drager van een zeilschip bereid tot een ontsnappingspoging.’

Naast al dat gevoel voor symboliek blijken de gangsters in Eastern Promises ook gevoel voor humor te hebben. Viggo Mortensens personage, dat een wandelend voorbeeld is van de tatoeagecultuur, heeft niet alleen wijze spreuken en symbolen op zijn lichaam geprent. ‘Op mijn linker voet staat: “Waar ga je heen?” en op mijn rechter “Dat gaat je geen reet aan”,’ gniffelt Viggo Mortensen. ‘Dat vond ik wel grappig. Zelfs de voeten hebben geen respect voor elkaar.’

De rol van gangsterchauffeur Nicolai leverde Mortensen een Oscarnominatie op. Volgens regisseur David Cronenberg is Mortensen geen klassieke 'method actor', maar bereidt hij zich wel erg goed voor. Zo reisde hij af naar de geboorteplaats van zijn personage vlakbij Sint Petersburg en zocht hij contact met verschillende ongure Russen. Via observatie leerde hij te praten en te bewegen als een Rus.

Buiten het tatoeageverhaal biedt de bonusdvd niet veel meer dan een kijkje op de set en wat verplichte interviews. Wel is te zien hoe het openrijten van een keel nu echt in z’n werk gaat. Maar voor de echte spanning moet je bij de film zijn.

Verkrijgbaar vanaf: 14 mei
Adviesprijs: 23,99 euro

Extra’s oa: