De typische stijl van zijn eerste lange speelfilm, Stranger Than Paradise, met statische camerastandpunten, kale entourages en lanterfantende personages, was een kwestie van noodzaak maar zou meteen Jim Jarmursch' handtekening worden . Levensbepalende momenten zoals huwelijk, dood en rampspoed waar Hollywood zijn films thematisch om drapeerde, vond Jarmusch nooit zo interessant, hij filmde nog liever een man die zijn hond uitliet.

Oorspronkelijk was Stranger Than Paradise een korte film. In 1982 had Jarmusch, net afgestudeerd aan de New Yorkse filmacademie, dertig minuten weten te persen uit een peperduur stuk celluloid dat Wim Wenders hem gaf na de opnamen van Die Stand der Dingen.

Die eerste versie van Stranger Than Paradise won de prijs van de Nederlandse pers op het filmfestival van Rotterdam. Een jaar later werd de korte film omgedoopt tot de akte 'The New World' en nam Jarmusch nog twee akten op die samen Stranger Than Paradise vormden. De nieuwe, verlengde versie sloeg in als een bom op het filmfestival in Cannes. Anti-helden gefilmd in zwartwit (met letterlijk zwart tussen alle scènes) wier saaie, triviale levens nergens heengaan: Jarmusch werd er de ongekroonde koning van de onafhankelijke Amerikaanse cinema mee.

Anno 2007 is Jarmusch nog altijd onafhankelijk, een zeldzaamheid onder de independent filmmakers in Amerika, want de meeste stappen moeiteloos over naar het Hollywoodse studiosysteem zodra er aanbiedingen komen. Zijn onbuigzaamheid heeft hem geen windeieren gelegd, want voor zijn laatste film Broken Flowers tekenden maar liefst Bill Murray, Jeffrey Wright, Sharon Stone, Jessica Lange, Tilda Swinton, Frances Conroy, Julie Delphy en Cloë Sevigny.

Een leuke keuze dus, om Jarmusch' eerste en laatste film te verenigen in een bescheiden dvd-box. Die is alleen wat de extra's betreft wat zuinigjes uitgerust. De geluidloze Making Of van Stranger Than Paradise op super 8-formaat die Jims broer Tom maakte, een handvol trailers, wat verlengde/achter de schermen-scènes, en dat is het wel zo'n beetje. Jarmusch kijkt zijn eigen films nooit terug, dus een inzicht verschaffende commentaartrack konden we dan ook vergeten. Het leukste is nog wel een opgenomen telefoongesprek waarin Jarmusch over Broken Flowers zegt: 'Het gaat erover dat je iets mist in je leven , maar je hebt geen flauw idee wat. Ik wil niet dat mensen zich bedroefd voelen na het zien van Broken Flowers, of juist denken: "geinige tragikomedie, kom we gaan pizza eten". Als het publiek heel even dat herkenbare gevoel meeneemt, zou ik al dik tevreden zijn.'

In de 24 pagina's tellende biografie (inclusief kaftje en foto's, waarmee 12 pagina's informatie overblijven), staat weinig over Jarmusch' liefde voor muzikanten als John Lurie, Tom Waits, Iggy Pop en Jack White die allemaal wel eens als acteur in zijn films optraden. Tussen neus en lippen door wordt wel aangestipt dat Jarmusch de oprichter is van het genootschap The Sons of Lee Marvin. Eigenlijk moet je op Lee Marvin lijken om lid te mogen worden, maar een door Jarmusch bewonderde muzikant maakt in de regel veel meer kans. Jarmusch, Nick Cave, Tom Waits, Iggy Pop en Thurston Moore (Sonic Youth) schijnen zich op gezette tijden te verzamelen om Lee Marvin-films te bekijken. Het zit er dus tóch: de stille bewondering voor helden.

In de 'Meet...' Directors Collection-serie worden ook uitgebracht:

• Meet Rainer Werner Fassbinder, met Faustrecht der Freiheit (1974), Lili Marleen (1981 ) en de documentaire Ik wil niet dat men alleen maar van me houdt
  • Meet Wim Wenders, met Paris, Texas (1983) en Land of Plenty (2004)