De commentaartrack op de dvd van Little Miss Sunshine begint weinig hoopgevend. Valerie Faris, samen met echtgenoot Jonathan Dayton regisseur van deze onverwacht succesvolle indie-komedie, meldt dat ze weinig zin heeft in het commentaar. Het is een moetje, de laatste verplichting na zes jaar hard werken om de film - hun debuutfilm - in de bioscopen te krijgen.

Gelukkig blijkt van deze aangekondigde weerzin later tijdens het commentaar niets. Faris en Dayton praten enthousiast en geanimeerd over hun eersteling. De twee voelen en vullen elkaar goed aan, laten geen lange stiltes vallen en vervallen niet in de grootste fout van veel commentaarsprekers: het beschrijven van scènes en personages.

Opvallend in het commentaar is dat de twee - die naam maakten met videoclips voor oa Red Hot Chili Peppers, REM en Smashing Pumpkins - verschillende keren benadrukken dat ze liever géén muziek bij de film hadden gehad.

De film werd ook gemonteerd zonder muziek. 'Elke scène moest zijn eigen ritme maar vinden,' zegt Faris. Dat maakte het moeilijk om er achteraf de juiste muziek bij te vinden. Maar dat was toch wat de producent ze dringend adviseerde.

In sommige gevallen ging het tweetal overstag, maar bij de scène in het VW-busje waarin zoon Dwayne ontdekt dat hij kleurenblind is, wilden ze - ondanks het prangende advies van de producent - per se geen muziek. Dankzij de documentaire An American Family, een van de allereerste reality-shows uit 1973, wisten ze immers 'hoe krachtig momenten van stilte kunnen zijn.'

In het commentaar komen verder veel zaken terug die de twee al eerder in interviews vertelden: dat Alan Arkin (die opa speelt, een rol waarvoor hij onlangs een Oscar kreeg) wel 25 pagina's van het script moest lezen voordat hij doorkreeg dat Little Miss Sunshine een komedie was; dat de deelnemers aan de schoonheidswedstrijd in het echt ook deelnemen aan dergelijke wedstrijden, en dat Faris en Dayton heel hard hebben moeten sleutelen aan het einde van de film , want na vier jaar sleutelen aan het script hadden ze nog steeds geen passend slot kunnen verzinnen.

Dat laatste komt ook nog even terug in de enige andere extra op de dvd, waarin - met of zonder commentaar - vier alternatieve eindes worden gepresenteerd. Het is duidelijk dat de makers uiteindelijk de beste kozen. Zoals ze de hele film lang steeds de juiste beslissingen lijken te hebben genomen. Waardoor Little Miss Sunshine een van de leukste films van 2006 kon worden.

Extra's: commentaartrack met regisseurs Valerie Faris en Jonathan Dayton; alternatieve eindes (4 minuten)
Beeldformaat: 16:9 ( widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels)