Het was een gekkenhuis op de set van het derde deel van Pirates of the Caribbean, waarin kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) gevangen zit aan het einde van de wereld. Hoe groter hoe beter was het devies en uitdagingen vinden voor het special effects-team en de stuntcoördinatoren werd bijna een doel op zich. Topproducent Jerry Bruckheimer: 'Het was de Champions League van de filmbusiness .'

De meest verbluffende scène in At World's End is die waarin de Black Pearl en een vijandig piratenschip tijdens een orkaan in een gigantische draaikolk belanden. Het kostte zes weken om die ene gevechtsscène te kunnen draaien. Zeshonderd man bouwden in een ruimte van zevenhonderd vierkante meter aan twee gigantische schepen. Honderdvijftigduizend watt was er nodig voor de belichting, genoeg om een klein dorp op een donkere winteravond mee te voorzien . De cast stond in echte stortregen en bij heuse rukwinden met hun zwaarden te zwaaien.

Gore Verbinski, die alle Pirates-films regisseerde, kroop aan de andere kant van de wereld achter de computer om voor de dvd-release van At World's End vragen van Europese journalisten te beantwoorden.

De scène van de draaikolk bracht enorme obstakels met zich mee. Was er een moment dat u eraan twijfelde dat het goed zou komen?
'Absoluut. Het grootste probleem ontstond acht weken voor de release van de film. De afmetingen van de "whirlpool " overdonderde het special effects- en animatieteam. Het pad dat we waren ingeslagen leverde niet het gewenste resultaat op, dus het moest allemaal opnieuw. De oorspronkelijk gemaakte plaatjes werden gebruikt als vage achtergronden bij close-ups. Daarmee wonnen we tijd. Zo konden we alvast honderd shots bewerken en tegelijk de draaikolk voor de wijde shots opnieuw ontwerpen. Precies het tegenovergestelde van hoe je normaal gesproken zulke grote scènes produceert. Het team is er uiteindelijk in geslaagd, maar we hebben peentjes gezweet.'

Hoe ontstond het idee van de duizenden krabben waarover het schip naar de zee rolt?
'Het werk van Miyazaki [regisseur van Howl's Moving Castle en Spirited Away-red.] heeft me altijd gefascineerd. Toen we de Black Pearl weer in de oceaan moesten zien te krijgen, dacht ik: waarom zouden we ons beperken tot de regels van live action? Eenmaal bevrijd van die ketenen, borrelden allerlei ideeën op. De krab is het motief van Tia Dalma [de mysterieuze zeelegende-red.]. Waarom deden we niet iets surrealistisch dat met haar verbonden was? Dat gaf Jacks ontsnapping ook een dubbele betekenis.'

Heeft u nog visuele dromen die technisch gezien nu nog niet mogelijk zijn maar wel in de nabije toekomst?
'Ik denk dat de inventiviteit in Hollywood altijd min of meer grenzeloos is geweest. Je moest het vroeger misschien doen met kleianimaties, hagedissen als dinosaurussen of een ingeplakte Chuck Heston die de zee splijt [Charlton Heston als Moses in The Ten Commandments (1956)-red .], maar het enige wat voortdurend verandert is de uitvoering: design en fotorealisme blijven zich ontwikkelen. Voor mij geldt dat grenzen altijd alleen maar in onze verbeelding bestaan. De grootste worsteling is iets unieks te bedenken. Als je dat lukt, dan zal het onderliggende idee, zelfs als het beroerd wordt uitgevoerd, altijd winnen van het opgepoetste cliché.'

Hoe was Keith Richards op de set? Gedroeg hij zich een beetje?
'Laten we zeggen dat alles wat je over hem hebt gehoord waar is.'

Was het maken van POTC 3 zo hectisch als het eruit zag op de dvd van POTC 2?
'At World's End moest tien maanden na de release van Dead Man's Chest in de bioscopen draaien. Hectisch? Wat dacht je van gestoord? Gelukkig liep het met en tussen de crew en cast gesmeerd, waardoor we ons intuïtief door de gekte konden heen werken.

Sommige regisseurs verafschuwen het de mechanismen achter de magie te onthullen en anderen vinden het fantastisch te laten zien hoe het allemaal ontstaat. Wat zijn uw eigen gedachten over extra's op dvd's?
'Dit soort films vormt een categorie op zichzelf. Het proces van het maken was zo'n wonderlijk en vreemd avontuur, dat is ook al een vorm van entertainment, denk ik. Niemand wil zijn vuile was buiten hangen, maar het eigendom van deze films ligt net zo goed bij het publiek als bij de makers.'

Wat is toch de betekenis van Jacks pinda?
'Exactly.'

Extra's: