Film: ****
Extra's: ***

'De poster van Gael García Bernal op de bank hoort in een museum thuis, niet in een videoshop.' Milo Addica, schrijver en producent van The King, kan zich in de commentaartrack op de dvd nog steeds boos maken over wat de pakken van de promotie-afdeling tegen hem zeiden.

In Europa werd de poster ook het hoesje van de dvd, in Amerika kregen de pakken hun zin. Daar werd de dvd uitgebracht met een hoesje waarop een groot kruis staat afgebeeld, met links onderin een dreigend kijkende Gael García Bernal, de Mexicaanse acteur die in The King zijn Engelstalige debuut maakt. Rechtsonder staat acteur William Hurt, met walrussnor en bril; en boven aan het hoesje zien we actrice Pell James, die engelachtig de ogen neerslaat.

The King is het verhaal van de jonge Elvis (Bernal), die op een dag besluit zijn echte vader op te zoeken. Dat blijkt David Sandow (Hurt), een succesvolle predikant te Corpus Christi, Texas. Sandow was niet op de hoogte van Elvis' bestaan, maar ontkent zijn misstap niet. ' Dat was toen ik nog geen Christen was. Toen ik mijn vrouw nog niet had ontmoet.'

Hoewel Sandow niet ontkent dat Elvis zijn zoon is, laat hij hem niet toe in zijn leven. Hij heeft al twee kinderen - Paul en Malerie (de engelachtige James van de Amerikaanse dvd-hoes) - en een nieuw, onecht kind zou zijn positie binnen de gemeenschap geen goed doen. Maar Elvis laat zich niet afschepen. En wat volgt is een broeierig mengsel van incest, bedrog en moord.

The King draaide in Nederland tijdens het Amsterdam Fantastic Film Festival, maar is allesbehalve een 'slasher' of horrorfilm. Regisseur en co-schrijver James Marsh filmde The King als een grimmig sprookje over geloof, hoop en afwijzing.

Geen wilde achtervolgingen, geen bloederige moordpartijen en geen duidelijke scheiding tussen goed en kwaad. Het is het soort film dat moeilijk te verkopen valt, en The King werd - ondanks de aanwezigheid van de nog immer rijzende ster Gael García Bernal - niet in de Nederlandse bioscopen uitgebracht.

In de alleszins onderhoudende en opvallend openhartige commentaartrack staan producent Addica en regisseur Marsh nog steeds pal achter de beslissingen die ze hebben genomen over toon en richting van de film. Wel winden ze zich op over dingen die ze anders hadden willen doen als er meer tijd en geld was geweest. En over recensenten die niets van hun film hebben begrepen. Want Elvis is helemaal geen manifestatie van het pure kwaad, zoals sommige recensenten beweerden, aldus Marsh: 'Kijk, kijk, hier voelt hij zich helemaal niet op zijn gemak over wat hij heeft gedaan.'

Beeldformaat: 16:9 (anamorphic)
Extra's: Commentaartrack van schrijver/producent Milo Addica en schrijver/regisseur James Marsh; verwijderde scènes en repetities (11 min.)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1