Het is al even geleden, want de film werd in 2003 vertoond op het filmfestival van Rotterdam, maar Heremakono / Waiting for Happiness van de Mauritaanse filmmaker Abderrahmnane Sissako wordt nu dan toch op dvd uitgebracht . Als Tiger Release.

'Ik heb de neiging om films te maken die je in slaap doen vallen. Omdat ze zo traag zijn. Maar wie zegt dat films snel moeten zijn?' Regisseur Abderrahmnane Sissako zegt het in het begin van de documentaire Journey of a Filmmaker, de enige (serieuze) extra op de dvd van zijn film Heremakono / Waiting for Happiness. En hij heeft een punt. Een film móet niet snel zijn, hóeft geen aanwijsbaar plot te hebben, en mág vol symboliek zitten die alleen voor ingewijden begrijpelijk is. Maar of er dan nog een publiek voor te vinden is...

Heremakono, over een jongeman die in een kuststad in Mauritanië wacht op zijn overtocht naar Europa en daar weer in contact komt met zijn roots, is niet snel, heeft geen duidelijk aanwijsbaar plot , en zit vol symboliek. Is tegelijkertijd wonderschoon, af en toe op een droogkomische manier erg grappig, en met enig geduld en doorzettingsvermogen ook zeer de moeite waard.

In de 52-minuten durende documentaire Journey of a Filmmaker vertelt Sissako honderduit over zijn drijfveren en zijn positie als Afrikaanse filmmaker in ballingschap. Natuurlijk speelt ontheemding een belangrijke rol in Sissako's films. Hij werd in 1961 geboren in Mauritanië, groeide als kind op in Mali, ging op 19-jarige leeftijd naar de filmacademie in Moskou en vertrok daarna naar Parijs, waar hij nog steeds woont.

Sissako is een denker, formuleert net als zijn films traag en bedachtzaam. Verhalen vertellen is iemand anders willen zijn. Elk beeld is een uitnodiging. Het leven van een ander mag geen schouwspel zijn. De documentaire zit vol met gedecideerde one-liners. En net als Sissako's films kost het enige moeite om ze te duiden. Niet iedereen zal die moeite kunnen of willen opbrengen. Ze zullen in slaap vallen. Voor hen is deze dvd dan ook niet bedoeld.

Beeldformaat: 16:9 anamorfisch
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans