Ongeïnspireerde horror, een obscure home-movie en een biopic over een baskebalcoach kort besproken.

Coach Carter van Thomas Carter
Biopic over zakenman annex basketbalcoach Ken Carter, die in de jaren negentig een team van zwarte scholieren naar de top brengt en de jongens zo zicht biedt op een gedegen opleiding. De boodschap is duidelijk: met zelfrespect en discipline is meer mogelijk dan de kansarme pubers voor mogelijk houden. De eigenzinnige coach, gespeeld door Samuel L. Jackson, verricht in maatkostuum binnen no time een wonder.
(Ronald Ockhuysen)

Emotional Nomads van Jindra Markus
'Live is a Tango', zingt J.P. den Tex in de openingsscène van Emotional Nomads. 'Sommige stappen zijn eenvoudig, andere zijn heel moeilijk om te leren.' Jindra Markus, die in 1989 debuteerde met het melodrama Wilde harten, volgde de singer/songwriter/gitarist J.P. den Tex en zijn band vier jaar van zeer dichtbij. Het resultaat is een obscure home-movie, die niet-fans nauwelijks zal boeien. De bandleden keten op weg naar een optreden ('Zal ik even met mijn billen uit het raam hangen?'); Den Tex mijmert over zijn ex-vriendin Claire, met wie hij bijna tien jaar samen was, en zijn dochter Belou, die een kindje verwacht van een muzikant. En dan is er nog basgitarist Bart: hij orakelt over zijn platonische liefde Hannie Schaft. De interviews en sfeertekeningen worden afgewisseld door live-registraties van optredens.
( Jan Pieter Ekker)

Cursed van Wes Craven
Wes Craven maakte furore met horrorfilms als A Nightmare on Elmstreet en Scream. De opvolgers Scream 2 en 3 draaide hij alleen omdat hij van studio Miramax dan een 'normale' film mocht maken. Dat werd Music of the Heart, met Meryl Streep als vioollerares. Na het uitstapje naar het romantische melodrama is Craven terug bij het genre waarin hij groot werd. Zo te zien tegen heug en meug: Cursed is zeldzaam ongeïnspireerde horror. Twee weeskinderen - een nerd (Jesse Eisenberg) en zijn geslaagde zus (Christina Ricci) - worden gebeten door een weerwolf. Zolang dat beest buiten beeld blijft, zorgen de suggestieve cameravoering en de muziek voor een enkel schrikeffect; de computeranimaties van de weerwolf zijn echter erbarmelijk. De reden van het fiasco zal in de productiegeschiedenis liggen: vanwege scenarioproblemen moest meer dan de helft van de film opnieuw worden opgenomen. Veel castleden hadden inmiddels andere verplichtingen en moesten worden vervangen.
(Jan Pieter Ekker)