Toen hij in Nederland was om de Jackass-film te promoten, vertelde Johnny Knoxville al over de serieuzere rol die hij ging spelen: in een film over countryrockzanger Gram Parsons. Het resultaat, Grand Theft Parsons, haalde de Nederlandse bioscoop niet, maar is nu wel uit op dvd.

Grand Theft Parsons gaat eigenlijk niet zozeer over Parsons zelf, maar over wat er na zijn dood met zijn lichaam gebeurde. Het is het verhaal van het pact dat Parsons sloot met zijn roadmanager Phil Kaufman: wie het eerst dood ging, zou door de ander naar natuurpark Joshua Tree in de Mojave-woestijn worden gebracht, om zijn lichaam te verbranden en z'n ziel te bevrijden.

Merkwaardig pact, maar toen Parsons in september 1973 door een overdosis whisky en morfine dood ging, hield Kaufman zich aan zijn woord. Hij stal de kist met het lijk uit de opslag van het vliegveld van Los Angeles, waar het klaar stond om naar New Orleans gebracht te worden voor de begrafenis. In Joshua Tree stak Kaufman het lijk in de hens.

Die gebeurtenissen vormden het uitgangspunt voor Grand Theft Parsons, dat een eigen versie van het verhaal vertelt. Niet precies zoals het in werkelijkheid gebeurde - de film waarschuwt vooraf ook dat sommige personages en gebeurtenissen fictief zijn - maar vooral hier en daar wat komischer gemaakt . De leugens en omkoperij waarmee Kaufman de doodskist loskrijgt, zijn wat aangedikt.

Kaufman huurt een gele lijkauto van een rare hippie (een mooie rol van Michael Shannon), die hem op de reis vergezelt, zonder te weten wat ze gaan doen. Intussen is Parsons' vader (de laconieke Robert Forster) overgekomen naar Los Angeles om het lichaam van zijn zoon op te halen, en is één van Parsons ' exen (Christina Applegate) op jacht naar zijn geld, op basis van een briefje waarop Parsons schreef dat zij de enige erfgenaam was.

Grand Theft Parsons vertelt het verhaal in een laag tempo, in een droogkomische sfeer. Het is een onderhoudende film, waarin Jackass-ster Johnny Knoxville de kleurrijke Phil Kaufman goed neerzet. Hij is geloofwaardig als Parsons' vriend die zich niet van zijn missie laat afhouden. Minder geslaagd is de door Applegate gespeelde gierige ex, die wat ál te karikaturaal is.

Als extra biedt de dvd interviews met de hoofdrolspelers, de regisseur en met Phil Kaufman zelf. Die doet nog eens uit de doeken hoe het fameuze pact tot stand kwam (onder invloed van flink wat drank). En wat vindt Kaufman van Knoxville? 'Hij speelt mij beter dan ikzelf.'

Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels)
Ondertiteling: Nederlands