Zelfverzekerd en ontspannen vertellen de meeste acteurs in toegevoegde interviews op dvd's meestal over hun personage, dat ze inmiddels van haver tot gort kennen. Duidelijk is ook dat dat personage achter hen ligt, zodat ze er kalm op kunnen terugkijken. Zoniet op de dvd van François Ozons 5x2 , die zelf zijn hoofdrolspelers aan de tand voelt over hun rollen - op een moment dat ze nog maar weinig over die rol weten.

Ozon houdt de eerste interviews een week voor de opnamen beginnen. Stéphane Freiss, die in de film Gilles Ferron speelt, zegt op dat moment dat zijn personage nog een mysterie is voor hem. Hij kent nog niet alle elementen van de persoonlijkheid die hij moet gaan spelen. Een week ná het begin van de opnamen, is Freiss nog niet heel veel wijzer. En helemaal aan het eind verkeert hij in opperste verwarring: 'Ik ben nergens meer zeker van.'

Die onzekerheid heeft veel te maken met Ozons werkwijze bij het maken van deze film. Het scenario was bij de eerste draaidag nog niet eens half af. De acteurs wisten nog nauwelijks wat er komen ging. Uit interviews met twee acteurs die bijrollen spelen, blijkt dat ze het verloop van hun scène ook alleen in grote lijnen wisten. Ze werden verrast door een bepaalde dialoog, waardoor hun reactie natuurlijk was.

Opmerkelijk is niet alleen dat 5x2 geen chaotisch misbaksel is geworden - integendeel -, maar ook dat Ozons hoofdrolspelers zich op een gegeven moment lieten leiden door hun personages. Actrice Valéria Bruni-Tedeschi, die Marion speelt, zegt dat Marion het op een bepaald moment overnam, toen zij zelf niet meer zo goed wist waar het naar toe moest. En Stéphane Freiss vertelt dat hij gaandeweg Gilles, zijn personage, minder in een bepaalde richting probeerde te duwen, minder nadacht over diens mogelijke beweegredenen, waarna Gilles zichzelf steeds meer opdrong. 'Hij kwam naar mij.'

Ozons interviews met de acteurs zijn het meest interessante aan de extra's op de dvd, die ook een rommelige making-of bevat, die de totstandkoming van één scène laat zien, maar waar je eigenlijk niet veel wijzer van wordt, omdat er alleen setopnamen te zien zijn, zonder verder commentaar.

Ozon interviewt zijn hoofdrolspelers op zes momenten: een week voor het filmen begint, na de eerste week, na de derde week, na de vierde week, bij de hervatting vijf maanden later, en op de laatste dag. Hij vraagt ze telkens hoe ze over hun personages denken, maar vraagt Valéria Bruni-Tedeschi ook of ze het niet vervelend vond dat er op een gegeven moment een andere actrice bij kwam. Bruni-Tedeschi zegt eerlijk dat ze jaloezie voelde, omdat ze minder aandacht van Ozon kreeg.

5x2 begint bij het eind van de relatie van Marion en Gilles, de pijnlijke scheiding. Daarna gaat de film terug naar eerdere beslissende momenten in hun relatie, en naar het begin van hun romance. Door die vorm kom je als kijker geleidelijk meer te weten, en zoek je in elke voorgaande gebeurtenis aanwijzingen voor de oorzaak van de scheiding . Voor de acteurs was het verloop van de opnamen een soortgelijke ontdekkingstocht. Het is interessant om van beide hoofdrolspelers te horen hoe ze hun personages interpreteren, en hoe dat gaandeweg verandert.

Opmerkelijk is het inzicht van Stéphane Freiss, die lange tijd moeite heeft om zijn personage Gilles te begrijpen, maar uiteindelijk toch erg aan hem gehecht raakt. Hij zegt dat het soms beangstigend en verontrustend was om Gilles te spelen, door diens donkere kant. Waarom hij dan toch zo gesteld is geraakt op Gilles? Dat komt, zegt Freiss, doordat hij veel overeenkomsten ziet tussen Gilles en zijn regisseur. Gilles lijkt veel op Ozon - en Freiss mag Ozon blijkbaar graag. Ergens is het wel jammer dat Ozon niet reageert op Freiss' observatie. Hij laat zijn acteur en de kijkers in het ongewisse, al lijkt zijn zwijgen op toestemmen.

Beeldformaat: 16:9
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 en 2.0 (Frans)
Ondertiteling: Nederlands (hoofdfilm), Engels ( extra's)