Sofia Coppola's innemende Lost in Translation heeft van A-Film een mooie dvd-release gekregen.

Hebben de Amerikaanse hoofdpersonages van Sofia Coppola's bitterzoete Lost in Translation het al moeilijk met hun geïsoleerde verblijf in Japan, de opnamen van de film waren al net zo'n vertaalslag. Tenminste, als je Bill Murray mag geloven. 'Het leek wel alsof je nooit op één lijn zat met die mensen', zegt hij in het korte interview op de dvd over de Japanse crew. 'Ze lachten voortdurend heel beleefd en zeiden dat ze je begrepen. En vervolgens gewoon doorgaan, als een mol door de klei baggerend.' Coppola, die naast hem staat: 'Ik dacht dat je "samurai" ging zeggen in plaats van "mol".' Waarop Murray zijn woorden bijstelt : 'Als een samuraimol met een klein mes.'

Het gekke is dat je van die problemen niets te zien krijgt in het half uur lange, door Coppola's echtgenoot Spike Jonze geschoten videodagboek Lost on Location, eveneens als bonus op de dvd opgenomen. Dat filmpje begint met de komst van Murray in Tokyo (een ongeduldige Coppola: 'Bill is onderweg. Voor mij is het net Kerstochtend. Wachtend om de cadeautjes open te maken.') en eindigt met de acteur die aan de bar een cover weggeeft van Simon & Garfunkel's Scarborough Fair. Daartussen veel lolligheden, zoals de Japanse second assistent director die in haperend Engels zijn liefde voor Scarlett Johansson bekent ('Ze is zo lief. "Sweet Child of Mine !") en Murray die het Japanse zinnetje voor 'Weet je wel tegen wie je het hebt' van buiten leert. Maar geen frustraties, geen geruzie of close ups van een wanhopige Coppola. 'Ik beloof het: geen problemen tot na de opnamen!' schreeuwt de producer tijdens de 'Kick-off Party' in de camera, en je zou echt denken dat hij zich aan zijn belofte heeft kunnen houden.

Behalve de documentaire, het interview en de videoclip bij het uit de film afkomstige nummer 'City Girl' biedt de dvd tien minuten aan verwijderde scènes, die het bekijken waard zijn maar, zoals je kunt verwachten, weinig aan de film toevoegen: Johansson in oogcontact met twee robotkinderen, Murray gymnastiekend in het zwembad, en Anna Faris die in haar rol van leeghoofdige filmster een veel te lange, veel te vervelende persconferentie geeft.

Beeld: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluid: Dolby 5.1 (Engels/ Japans)
Ondertiteling: Nederlands