Het als actiefilm vermomde liefdesdrama Old Boy, dat momenteel in de bioscopen draait, was een sensatie in Cannes en leverde de maker, de Zuid- Koreaan Park Chan-wook, de Grote Juryprijs op. Het is aan die prijs te danken dat de film de Nederlandse bioscopen haalde, en het is aan de Nederlandse release van Old Boy te danken dat Parks eerdere film Sympathy for Mr. Vengeance (2002) alsnog op dvd wordt uitgebracht.

Ook Sympathy for Mr. Vengeance (deel 2 in Parks zogenoemde wraaktrilogie; JSA (2000) opende de reeks , Old Boy sloot de trilogie af) is niet wat het lijkt. Het dvd-hoesje heeft het over 'een meedogenloos verhaal', maar de film is feitelijk het tegenovergestelde .

Sympathy for Mr. Vengeance, de titel zegt het al, is allesbehalve meedogenloos. Het is onmogelijk geen sympathie te voelen voor de hoofdpersonages en hun droevige, overigens erg bloederige lot.

Ryu is een doofstomme jongeman die wanhopig op zoek is naar een nieuwe nier voor zijn doodzieke zuster . Yuong-mi is zijn politiek militante vriendin, en Dong-jin is de baas van Ryu en vader van het meisje Yu-sun.

Als verschillende pogingen de nier voor zijn zuster te bemachtigen op niets uitlopen, besluiten Ryu en Yuong-mi de kleine Yu-sun te ontvoeren en aan Dong-jin losgeld te vragen (precies genoeg voor de operatie). Maar de ontvoering gaat mis en de film loopt slecht af voor alle betrokkenen.

Sympathy for Mr. Vengeance is een moeilijke film van een moeilijk te plaatsen regisseur. Het ijskoude, compromisloze geweld zal fans van Takashi Miike aanspreken, de vreemde mengeling van poëzie en ironie herinneren aan de oude films van Takeshi Kitano, en de verstilling en eenzaamheid doen denken aan het werk van Wong Kar-wai. Dat zijn niet de minste regisseurs, maar in zijn beste momenten kan Park zich meten met deze grootheden van de Aziatische cinema.

Sympathy for Mr. Vengeance wordt uitgebracht op het Asia Mania-label van distributeurs Bright Angel, A-Film en Total Film Home Entertainment. Deze drie hebben de handen ineengeslagen en beloven ons op het nieuwe label 'de meest spraakmakende en grensverleggende Aziatische actiefilms' te zullen uitbrengen. Mr. Vengeance is dan misschien geen actiefilm, spraakmakend en grensverleggend is ie zeker.

Van een speciaal in het leven geroepen label verwacht je meer dan alleen de film op dvd, en voor Mr. Vengeance hebben ze inderdaad nog wat extra materiaal weten op te diepen. Het is een tamelijk chaotische Making of van een kleine dertig minuten, die - een beetje als de film - regelmatig voortkabbelt om dan ineens iets bijzonder interessants te melden.

Zo horen we regisseur Park Chan-wook zeggen dat de film eigenlijk bedoeld is als zwarte komedie. En inderdaad, er zitten verschillende absurdistische momenten in de film. Deze bijvoorbeeld: achter de rug van de doofstomme jongen ligt zijn zus op de grond te kronkelen van de pijn . Terwijl ze om hulp schreeuwt gaat hij onbewogen door met bami slurpen. Gelukkig zegt Park Chan-wook in de Making of ook dat hij niet verwacht dat veel kijkers hardop zullen moeten lachen om zijn komedie.

Beeldformaat: 4:3
Geluidsformaat: Dolby Digital Surround 2.0
Ondertiteling: (oa) Nederlands