Twee moderne Japanse klassiekers hebben van het normaalgesproken zeer betrouwbare label De Filmfreak een teleurstellende release gekregen: After Life van Kore-eda Hirokazu en Eureka van Shinji Aoyama.

De Filmfreak is een dvd-label waar je normaalgesproken van op aan kunt. Minder toegankelijke maar belangwekkende titels worden door deze kleine distributeur - al dan niet in samenwerking met instanties als het Nederlands Filmmuseum - zorgvuldig op schijf gezet, en indien mogelijk van allerhande interessante extra's voorzien. Zie bijvoorbeeld de vorig jaar uitgebrachte dvd's van Tati's Playtime en Sokoerovs Russian Ark, beide in deze rubriek besproken.

Des te teleurstellender zijn de releases van een tweetal moderne Japanse klassiekers, Kore-eda Hirokazu's kijkje in het hiernamaals After Life (2001) en Shinji's Aoyama's catharsis-drama Eureka (2000). Films die met hun uiterst secure fotografie om een voorbeeldige dvd-behandeling smeken, maar die niet krijgen. En dat terwijl ook deze uitgaven geproduceerd zijn in samenwerking met een prestigieuze instelling als het Filmmuseum. Het beeld is onscherp, flets en hakkelend, en bij het in sepia-CinemaScope gedraaide Eureka komen daar nog eens op en neer dansende lijntjes en ongewenste moiré-effecten bij. Niet bepaald de ideale kijksituatie voor een film van bijna vier uur.

Ook in bonusmateriaal blinken deze uitgaven niet bepaald uit. Elke film is enkel voorzien van korte gesproken introducties door twee filmjournalisten - de een Fransman Louis Danvers en de ander Vlaming Jan Temmerman. De teksten zijn in beide talen precies hetzelfde, dus naar wiens mening en interpretatie we luisteren, blijft onduidelijk.

Voor een fatsoenlijke presentatie van de films zijn we dan ook wederom aangewezen op de import. After Life is behalve in Japan ook in de Verenigde Staten uitgebracht, maar alleen de Japanse release ( Bandai) brengt de film mooi scherp en in de correcte beeldverhouding. Enkele verwijderde scènes vormen de belangrijkste extra. Eureka verscheen eerder zowel in Groot-Brittanië (Artificial Eye) als Japan (Artist Film), en ook in dit geval is de Japanse editie de beste: scherp, contrastrijk, en met de juiste sepia- toets. Verschillende leuke extra's op deze dvd, maar alleen voor wie Japans spreekt: het bonusmateriaal komt helaas zonder Engelse ondertitels.

Distributeur: De Filmfreak