Twee extra's springen eruit op de `special edition` van Danny Boyle's 28 Days Later; het lekker lopende audiocommentaar door Boyle en scenarist Alex Garland, en de vreemde, pseudo-wetenschappelijke featurette Pure Rage.

`Een beetje papier dat over straat waait: altijd perfect om een apocalyptische sfeer te creëren.` En zo benadrukt regisseur Danny Boyle in het commentaar op de dvd van 28 Days Later wel vaker hoe goedkoop en sober zijn semi -zombiefilm van opzet is. `Het exploderende tankstation was het duurste effect. 250.000 pond kostte het. De voltallige cast en crew kwam kijken.' En tegen scenarist Alex Garland, met wie hij de lekker lopende commentaartrack deelt: ' Alleen jouw salaris was nog hoger.`

Andere stokpaardjes zijn de zwakke plekken in het script (Garland: `Ik schaam me voor hetgeen ik deze actrice laat zeggen. Het lijkt wel een goedkoop TV-drama'), de talloze verwijzingen naar reële politieke brandhaarden als Bosnië en Rwanda, en de opzichtige hommages aan de zombietrilogie van George Romero. `Volgens sommigen is de film één groot Romero-citaat,' zegt Garland. `We hebben in elk geval drie expliciete verwijzingen in de film gestopt . Ik weet niet of dat plagiaat is.` Boyle weet dat wel. `Het is geen plagiaat als je het zelf aangeeft.`

Aan het eind van het audiocommentaar blijkt dat de film oorspronkelijk anders afliep - niet hoopvol, maar somber. `Veel mensen denken dan dat je dingen verandert onder invloed van Hollywood of Amerika ,` dekt Boyle zichzelf in. `Maar tijdens een testscreening merkten we allemaal dat de film op deze manier te gruwelijk eindigde. Te verwarrend.` Gelukkig staat dat gruwelijke, verwarrende einde op de dvd, tussen een aardig aantal verwijderde scènes; alles met of zonder commentaar door de makers.

Verder op de dvd nog geanimeerde storyboards, setfoto's, trailers, een videoclip en de vreemde featurette Pure Rage, die de film als excuus gebruikt voor een bangmakend betoog over moderne virussen en epidemieën. `Mensen krijgen nog geen mond- en klauwzeer, maar dat kan in de toekomst veranderen,` zegt de ene deskundige. `We leven in een zee van bacterieën, laat daar geen twijfel over bestaan,` zegt de andere, op griezelige toon. En dat razernijvirus uit 28 Days Later, dat komt er wel. `Het is niet de vraag of het ooit zal gebeuren, maar wanneer.` Pseudo-wetenschappelijke stemmingmakerij op een horrordvd, dat hadden we nog niet.

Beeld: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluid: Dolby 5. 1 (Engels, Frans)
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels