Heaven van Tom Tykwer heeft zo zijn gebreken. Het scenario laat flink wat steekjes vallen. Een kwestie van opzet of gewoon slecht geschreven? Van de kale Nederlandse dvd word je in elk geval niets wijzer.

Om van Heaven te kunnen genieten zul je genoegen moeten nemen met een script dat in veel opzichten tamelijk ongeloofwaardig is. Een intelligente lerares Engels (Cate Blanchett) die een bomaanslag pleegt op de man die haar leerlingen van drugs voorzag, en niet verwacht dat er onschuldige slachtoffers zullen vallen. Haar bewaker, die de broer blijkt te zijn van een van haar leerlingen en besluit haar te helpen ontsnappen. De ontsnapping zelf, die rechtstreeks lijkt overgenomen uit een slechte strip. En dan het romantische verblijf van het tweetal in Blanchetts geboortedorp, waar pas in de allerlaatste minuut van de film de commando's oprukken om hen te arresteren - en zelfs dan is er nog ruimte voor een happy end.

De film kan een audiocommentaar door regisseur Tom Tykwer dus goed gebruiken. Je wilt weten hoe de man zelf denkt over al die onwaarschijnlijkheden, en of het misschien allemaal zo bedoeld is door scenarist Krzysztof Kieslowski - die zelf geen kans kreeg om het gegeven te verfilmen door zijn vroegtijdige dood in 1996. Heaven sluit met zijn hypnotiserende stijl en de eerder sprookjesachtige dan realistische plot aan bij Kieslowski's spirituele Trois couleurs- en Dekalog-series, maar aan wie ligt dat het meest? Kieslowski of Tykwer?

De Nederlandse dvd zwijgt hierover in alle talen. Geen audiocommentaar, in tegenstelling tot de Duitse en Amerikaanse uitgaven. Daar praat Tykwer honderduit, over zijn verhouding tot Kieslowski, het werken met Cate Blanchett, de speciale effecten, enzovoort. Ook de andere Amerikaans/ Duitse extra's, zoals een handvol verwijderde scènes en een montage van niet gebruikte 'space cam'-opnamen van het Toscaanse landschap, ontbreken. Niet eens de verplichte featurette en promotie-interviews hebben de Nederlandse schijf gehaald, en er is ook geen apart menu met de verschillende hoofdstukken.

Aan de transfer van de film is gelukkig veel zorg besteed, maar dergelijke armzalige releases zijn het medium in feite niet waardig. Logisch dat de cinefiele consument zijn dvd-speler regiovrij laat maken en zijn zuurverdiende geld aan buitenlandse producten besteedt.

Beeldformaat: 1.78:1 ( anamorphic widescreen)
Geluid: Dolby Digital Surround 5.1 Ondertiteling: Nederlands
Duur: 95 minuten (hoofdfilm)