Test subtitel

Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf. Dit is een test paragraaf.

Binnenkort verschijnt Roberto Benigni's Pinocchio in de bioscoop, de zoveelste poging om de levende houten pop 'echt' tot leven te wekken. De gelijknamige Disney-klassieker uit 1940, naar het kinderboek van Carlo Lorenzini Collodi uit 1883, is onlangs opnieuw op dvd uitgebracht. In een 'speciale uitvoering', dat spreekt, ondergebracht in de reeks 'milestones'. Daarin zitten zitten ook films als Sneeuwwitje, Belle en het Beest en De Leeuwenkoning, titels die om de tien jaar - voor elke nieuwe generatie - opnieuw worden uitgebracht. En de kassa doen rinkelen.

Pinocchio, over Gepetto's 'mooie stukkie hout' dat door de blauwe fee tot leven wordt gewekt, was na Sneeuwwitje en de zeven dwergen (1937) de tweede lange animatiefilm die Walt Disney maakte. Er is twee jaar aan gewerkt door meer dan 750 technici en tekenaars, en achttien maanden door twaalf animators. De perfectionistische Walt liet zijn tekenaars 3D-modellen bestuderen om de bewegingen te optimaliseren, en hun eigen gelaatsuitdrukkingen in spiegels bekijken om aan de personages mee te geven. Als een volleerd acteur deed de studiobaas zelf voor hoe Pinocchio moest bewegen. De film werd een hit, en kreeg twee Oscars - voor het beste liedje (When You Wish Upon a Star / Als er eens een ster verschiet) en voor de beste score.

De dvd is gemaakt naar de grondig gerestaureerde filmversie uit 1992. Beeld en geluid zijn dus prima in orde. Wat er verder zo speciaal is aan deze 'speciale uitvoering' is de vraag; de extra's zijn mager. Op de disk staan een reportage over de totstandkoning (getiteld: A Wish Come True) van nog geen vijf minuten, waarin een flits van Walt Disney zien is, twee clipjes van liedjes uit de film, en een korte vergelijking tussen film en storyboard. Voor kinderen zijn twee korte, erg moralistische tekenfilms rond Japie Krekel, en het spelletje Op zoek naar Japie Krekel, waarbij je met de afstandbediening moet kiezen tussen goed en kwaad. Wie helpt bij het beslissen?, luidt de vraag. Je geweten of je duim? 'Je hebt het moeilijkste pad gekozen. Héél dapper!' klinkt er als de speler de juiste richting inslaat.

Het leukst is de bioscooptrailer uit 1940, waarin de opvolger van Sneeuwwitje met veel bombarie wordt aangekondigd. Welk personage wordt dit keer uw favoriet? Dreunt de voice-over. Gepetto, de vriendelijke houtsnijder, Cleo de frivole goudvis of Japie Krekel, het enige geweten met gevoel voor humor? De keus is groot; toen waren Disney's sidekicks nog leuk.

Beeldformaat: 1.33:1
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 ( Nederlands, Engels)
Ondertiteling: onder meer Nederlands