Van cultschrijver Philip K. Dick werd - zoals wel vaker - alleen het idee gepikt: toekomstige moorden worden door trio genetisch gemanipuleerde stumpers voorspeld, zodat speciale politie-eenheid de 'schuldige' nog vóór de daad kan oppikken. Jager verandert in prooi als het hoofd van de politie-eenheid wordt aangewezen als moordenaar van een man die hij nog nooit ontmoet heeft.

Het is dit korte verhaal uit 1956, getiteld: The Minority Report, dat eindelijk Hollywoodsterren Steven Spielberg en Tom Cruise bijelkaar bracht.

Op de luxe dubbeldvd van Minority Report wordt heel even stilgestaan bij het eigenzinnige, paranoïde oeuvre van de in 1982 overleden Dick, maar dan alleen om aan te geven hoe moeilijk het was zijn korte verhaal (waarin vrijwel geen beschrijvingen voorkwamen) te bewerken tot scenario.

Aan de film was al af te zien dat er veel en diep is nagedacht over hoe Washington er anno 2054 uit moest zien. Na het bekijken van de in totaal 16 featurettes wordt duidelijk hoe veel en hoe diep. Zo droeg Spielberg een team van knappe koppen op om drie dagen lang te brainstormen over een nabije toekomst die meer science dan fiction moest zijn. In de film zien we het resultaat: magnetische vervoer, reclame op maat dankzij alomtegenwoordige oogscan, en hologrammen in plaats van computerschermen.

Tom Cruise in Minority Report

Uit de featurettes blijkt hoe lastig het soms was om die ideeën te visualiseren. De leider van het stuntteam (met de prachtige achternaam Smrz), Spielbergs vaste cameraman Janusz Kaminski en production designer Alex McDowell steken allemaal de loftrompet over Spielberg, maar tussen de regels door is voelbaar dat de regisseur precies wist wat hij wilde en met minder geen genoegen nam. Minority Report moest zijn 'ugliest and dirtiest' film worden. Meer murder mystery dan science fiction, meer film noir dan actie.

Met elke film creëert hij weer een nieuw genre, vat producer Bonnie Curtis het ergens samen. Maar na alle lof, richting Spielberg en van Spielberg vooral richting Cruise, weten we niet goed meer of we Curtis serieus moeten nemen. Natuurlijk maakte Spielberg een belangwekkende film, vond Cruise Spielberg ' extraordinary', en was Cruise op zijn beurt 'easy to work with', maar hoe vaker je dergelijke kwalificaties hoort, hoe beter je beseft dat de extra's op een dvd bovenal bedoeld zijn als promotiemateriaal. Zelfs als ze zo informatief en prachtig vormgegeven zijn als op deze dvd.

Beeldformaat: 2.40:1
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 en DTS (Engels)
Ondertiteling: onder meer Nederlands