De film was destijds een bescheiden succes en van de maker werd vrijwel niets meer vernomen. En toch kreeg de Disney sf-film Tron (1982) ter gelegenheid van zijn 20ste verjaardag een prachtige dubbel-dvd. Het is een terechte ode aan het pionierswerk van regisseur Steven Lisberger en zijn crew.

Tron was de eerste speelfilm waarin het verhaal zich grotendeels afspeelde ín de computer. Met een plot even simpel als doeltreffend: computerprogrammeur wordt in door hem zelf ontworpen spel getransporteerd en moet het daar opnemen tegen het kwaadaardige Master Control Programm.

Niet het verhaal, maar de unieke beeldtaal bezorgde Tron een plaats in de filmgeschiedenis. De computergraphics zijn zo basaal, dat ze nu aandoenlijk werken. Maar omdat Lisberger geen imitaties van de werkelijkheid probeerde te maken, zijn ze niet gedateerd (in tegenstelling tot een film als Jumanji, die vanwege de afstotend slechte computerapen niet meer om aan te zien is).

Lisberger werd bij het ontwerpen van de binnenwereld van het computerspel geholpen door twee grootheden: Roy Mead (die later ook betrokken was bij Blade Runner en Aliens) en de Franse striptekenaar Jean Giraud (beter bekend als Moebius). Het gewaagde idee om echte acteurs in een computeromgeving te laten spelen, slaagt dankzij de opvallende kostuums en de geniale belichting. De als een elektronisch circuit op de spandex pakken aangebrachte strepen konden dankzij een speciaal voor de film ontworpen proces van 'back lighting' oplichten. Visual artist Richard Taylor heeft het, niet zonder trots, over het 'schilderen met licht'.

Een en ander wordt uitvoerig uitgelegd in de ruim vijf uur aan extra's die op de dvd staan. Het aanbod is zo overweldigend dat het hoesje niet eens vermeldt dat er ook een commentaartrack bij de film zit. Regisseur Lisberger, Richard Taylor en producers Donald Kushner en Harrison Ellenshaw halen met aanstekelijk enthousiasme herinneringen op. Waar de meeste commentaren stoppen als de eindtitels beginnen, gaan de heren onverdroten verder.

Er zijn nogal wat overlappingen tussen de commentaartrack en de vele extra's, waaronder een 88 (!) minuten durende Making of... en tientallen storyboards van Moebius. De overlappingen storen nauwelijks, zijn eigenlijk wel handig, want veel van de technische wetenswaardigheden begrijp je pas als het voor de derde keer wordt uitgelegd.

Een van de grootste problemen bij het filmen was het werken met de 65mm-camera. Het geval was loeizwaar en kende vrijwel geen scherptediepte . Om problemen bij de close-ups te voorkomen kregen de acteurs planken in hun pak, zodat ze geen millimeter verschoven en hun gezichten onscherp zouden worden .

Uiteindelijk leverde het wel haarscherpe beelden op, die ook prachtig geremastered werden voor de dvd. Het geluid is helder maar aan de scherpe kant, aangezien er in de elektronische score van Wendy Carlos weinig bas gebruikt werd .

De echte fan, naast de recensent wellicht de enige die alle vijf uur aan extra's zal bekijken, zal verrukt zijn over de plannen van Lisberger om een vervolg op Tron te maken. Het is in ieder geval voor Lisberger te hopen dat dat vervolg er ooit komt, want de regisseur heeft na Tron slechts twee films mogen maken - Hot Pursuit (1987) en Slipstream (1989) - die allebei genadeloos flopten .

Beeldformaat: 2.20:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 5.1 (Engels)
Ondertiteling: Engels, Nederlands, Frans