A-Film brengt deze week vier dvd's uit waar de naam David Cronenberg op staat. Slechts twee films zijn daadwerkelijk door Cronenberg geregisseerd - The Brood (1979) en Scanners (1981). Scanners 2: The New Order (1990) en Scanners 3: The Takeover (1992) zijn slecht geschreven, goedkoop geproduceerde sequels waarmee Cronenberg niets te maken had.

De eerste Scanners (los te verkrijgen of in een box met de sequels) is een ander verhaal. Alles wat in de sequels door de eindeloze herhaling vermoeiend en belachelijk wordt - supermensen (scanners) die de gedachten van anderen tot bloedens toe manipuleren, wetenschappers die deze gave uit willen buiten, met ontploffende hoofden en tal van scènes waarin de ene scanner de andere met boze blikken bestrijdt als resultaat - treft nog steeds doel door Cronenbergs even kille als stijlvolle regie, het onaangename sound design en de sterke muziek van Howard Shore. Natuurlijk zit het de film ook mee dat je hem uitstekend kunt schikken tussen Cronenbergs andere films. Het menselijk lichaam dat onder invloed van onethische experimenten aan het muteren slaat, je komt het tegen in bijna alle vroege Cronenbergs.

Zo ook in The Brood. Oliver Reed speelt een psychiater met onorthodoxe methoden. Zijn experimentele regressietherapie creëert bij patiënte Samantha Eggar een uitwendige baarmoeder waaruit een heel leger monsterlijke klonen van haar dochtertje voortspruit. Ook deze film heeft een sterke, verontrustende sfeer, tot aan de ronduit idiote finale.

Scanners wil nog wel eens op TV komen, maar The Brood wordt nooit uitgezonden - wellicht vanwege de vele nare scènes waarin kleine kinderen figureren. Voor fans van Cronenberg en liefhebbers van serieuze horror zullen deze dvd's dan ook meer dan welkom zijn, al ontbreken noemenswaardige extra's - geen vooruitgang op de eveneens kale buitenlandse versies. De beeld- en geluidskwaliteit is in beide gevallen uitstekend.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 5.1 en 2.0 (Engels)
Ondertiteling: Nederlands